Türkçe rap'le ilgili en eski sitelerden
olan suikast.de geri dönüş adımlarını atmaya başlamışken 20.
yıla özel bir toplama albüm yayınladı. Bu albümde,
suikast.de'nin daha önce yayınlamış olduğu toplama albümlerde
de yer alan bazı isimler yanında farklı isimler de bulunuyor. Biri
intro olan 26 şarkılık albümü irdelemek istedik.
1-
“İntro” (Orrobeatz)
Orrobeatz'in
hazırladığı intro kasvetli bir yapıda; albümün gümbür gümbür
bir albüm olduğuna ve suikast.de'nin gümbür gümbür geldiğine
işaret eden cinsten. İntro dinleyiciyi rahat yakalasa da bu kadar
uzun süre boyunca fazla değişiklik göstermeden ilerlemesi eksi
bir yön olmuş. Albümün uzunluğuna istinaden bu uzunlukta bir
intro konmuş olabilir; ama 4,5 dakika yerine 2 - 2,5 dakika sürse
daha iyi olurdu.
7/10
2-
BRS & Viconi - “Charged Up”
“Charged
Up”, “İntro”daki kasveti devam ettiren bir müziğe sahip.
Şarkının girişindeki “Geçiyor günler monoton” cümlesi de
beat'in monotonluğunun etkisiyle yazılmış gibi; verse'ün
devamında da olay cümlelerine ağırlık verilerek hayatın
gidişatı anlatılmış. İki sanatçı da beat'in atmosferine uygun
olacak şekilde sert okumayı tercih etmiş ve müziğin ritmine
güzel ayak uydurmuş; ama müzik sürekli aynı ritimde ilerlediği
için sonlara doğru dinleyiciyi yorabilir. Albümün ısınma
turunda yer almaya uygun bir şarkı.
8/10
3-
Çağrı Sinci & Narkoz - “Zamanın Az”
“Zamanın
Az”, isminin yarattığı beklentiye uygun bir içeriğe sahip.
Çağrı Sinci dinleyiciye hitap ettiği didaktik bir verse girmiş,
Narkoz da içinde bulunduğu piyasadan şikâyet eden satırlar
yazmış. İki rapçinin sesleri birbirine benziyor diyebiliriz, bu
açıdan da birbirlerini tamamlamışlar. Parçanın pek sivrilmeyen,
hoş ve akılda kalıcı bir nakaratı var, sonda dört kere de
tekrar etse olurmuş. Kafa dinlemelik, güzel bir şarkı. (Not: Aslında "Zamanın Az" bu albüm için kaydedilmiş bir şarkı değil, 2017 senesinde çıkmış bir şarkı. Daha önce resmî platformlarda yayınlanmamış bir iş olduğu için bu albümde yer verilmek istenmiş olabilir.])
9/10
4-
Erci E. & Capman (Hakan) - “Aydınlık”
Albümün
klip gelen şarkılarından olan “Aydınlık”ta iki old school
isim, Cartel'den Erci E ve Cartel'in eski üyelerinden Capman Hakan
bir araya gelmiş. Parça; müziğin, ritmin ve kelime oyunlarının
öne geçtiği, eğlenceli bir şarkı olmuş. Çok üst düzey değil
ama kendi türünde iyi.
7/10
5-
Flinta Family - “Geçse de Seneler”
Beat
Türk Halk müziğinden esintiler taşıyor, sözler de battle,
protest ve storytelling rap özellikleri gösteriyor. Rap yaşantısını
anlatan satırlar ve verilen mesajlar güzel, ama müziğin
baskınlığı ve vokal kullanımı açısından biraz yorucu bir
parça olmuş.
7,5/10
6-
Flowart - “Yalanlar”
Bu
şarkıyla albümün old school atmosferi -bir süreliğine-
değişiyor. Flowart beat'le uyumlu olarak melankolik, bununla
birlikte biraz umursamaz tavırla söylediği sözler yazmış. Bazı
gerçeklerin farkında olmakla beraber bu gerçeklerden sıkılmışlığı
yansıtmış; parçanın adının “Yalanlar” olması da bu
noktayla epey uyumlu. Konu biraz dağınık işlenmiş, bu açıdan
kafa karışıklığını yansıtan bir parça. Uzun yolda veya
karanlık odada dinlemeye elverişli bir şarkı.
8,5/10
7-
Yuti - “Fokdat”
Flowart'ın
yatıştırıcı şarkısından sonra “Fokdat”la tekrar uyanışa
geçiyoruz. Türkçe sözler az olduğu için parçanın önemli bir
kısmını ritme ve müziğe odaklanarak dinliyoruz. Şarkı denge
görevi görmesi açısından iki melankolik şarkının arasına
konmuş gibi.
6/10
8-
Geeflow & Betül - “Baştan Sev”
“Baştan
Sev”, duygusal konulardan bahseden pop-rap türü bir parça olmuş.
Geeflow'u genellikle tasavvufi rap'lerinden ve battle şarkılarından
biliyoruz; “Baştan Sev” Geeflow'un alışılmışın dışına
çıkması yönünden güzel bir şarkı olmuşsa da üst düzey bir
şarkı olmamış. Parçanın başında direkt kapıyı çarpıp
çıkmaktan bahsedilmesi mevzuya biraz ani bir giriş olmuş.
Verse'ler Fresh B stilini hatırlatacak şekilde biraz hafifken
nakaratın fazla derin olması parçada bir dengesizlik oluşturmuş;
“Baştan Sev” ismindeki bir parçada verse'lerin de biraz daha
ciddi yazılması icap ederdi diyebiliriz. (Verse'ler karşılıklı
atışma şeklinde kurgulandığı için böyle olmuş aslında; ama
bu nokta bizi pek yakalamadı.) Ayrıca parçada geçen “pesimist”
ve “protest” kelimeleri rap'in alt türlerini hatırlatıyor;
Geeflow'un bu tavırları eleştirmesi bu türlerdeki kimi rap'lerden
de pek hazzetmediği şeklinde yorumlanabilir. Albümün duygusal
yönünü güçlendirmek için yer alan bir parçaysa da bizce zayıf
halka olmuş.
5/10
9-
Kaplan - “Yan”
Hardcore-storytelling
diyebileceğimiz bir şarkı olmuş “Yan”. Beat'e ve belki
içeriğe uygun olarak biraz ağır aksak ilerleyen bir parça olmuş,
sonlara doğru da brutal vokale geçiş yapılıyor; bu özellikler
dolayısıyla dinleyicileri yorabilir. Rock'la rap'in harmanlanması
adına güzel bir şarkı; ama bir albümde birbirinden epey uzağa
düşen parçaların yer alması çeşitlilikten ziyade karmaşa
yaratabiliyor.
7/10
10-
Kaplan & Deli MC - “Deliler”
“Yan”
parçasından sonra “Deliler” parçasının gelmesi; “Bir
albümde birbirinden epey uzağa düşen parçaların yer alması
çeşitlilikten ziyade karmaşa yaratabiliyor.” derken anlatmak
istediğimiz şeyi çok güzel özetlemiş. “Deliler” old school
atmosfere sahip bir parça. Tarz ve içerik açısından Türkçe
rap'in ilk zamanlarını hatırlatması, nostaljik bir hava yaratması
açısından albümde yer alması gerekli bir parça olabilir, ama
Türkçe rap'in teknik açıdan geldiği noktayı hesaba katarak
“Deliler”in bugünkü dinleyicilere fazla hitap etmeyebileceğini
belirtelim.
6,5/10
11-
Knock Out & İmel - “Canlı Kadavra”
Knock
Out'un yakın zamanda çıkan Zor
Zanaat
albümünde de yer alan bir parça “Canlı Kadavra”. Knock Out
SND
Golden Tape'e
kendi albümünden bir şarkı vermek yerine SND
Golden Tape
için kaydetmiş olduğu bir şarkıyı sonradan kendi albümüne de
eklemiş olabilir; orasını bilemiyoruz. Knock Out old school
rap'ten şaşmadan yoluna devam eden bir MC; ama şarkılarındaki
old school hava “Deliler” parçasındaki gibi değil. Bu parça
ise albümde rap dışı türlere yaklaşan parçalardan olmuş ve
biraz deneysel bir tat veriyor. Bitişi biraz ani olan parça bizce
orta seviyede kalmış.
6/10
12-
Kurşun - “Yaşamak Adına”
Albümün
hafiften hareketli ve yatıştırıcı şarkılarından biri “Yaşamak
Adına”. Kurşun kelime seçiminde -alıştığımız şekilde-
asonans ve aliterasyondan faydalanmış; bu tür kelimelerin
kullanılmış olması ve beat mesajlara odaklı bir dinleme yapmayı
güçleştiriyor diyebiliriz. Nakarat Kurşun'dan alıştığımız
şekilde arabesk-pop tarzı, ama müziğe yakışan bir nakarat
olmuş. Girişteki konuşma kısmı ise gereğinden fazla kısık
kalmış diyebiliriz.
7,5/10
13-
Mahşer & Raca - “Eski Hamam Eski Tarz”
“Eski
Hamam Eski Tarz”, ismiyle oldschool tarzda olduğunun mesajını
veriyor. Girişi ani olan parçanın inişli çıkışlı, hoş bir
beat'i var. Müzik kirli okumaya pek elverişli değil, dolayısıyla
ikinci verse daha rahat dinleniyor. Nakarat monoton olmuş ve şarkıyı
aşağı çekmiş.
7,5/10
14-
Medusa - “Ötesi Yok”
Medusa
pop-rap türündeki bu şarkısıyla albümü tekrar duygusal tarafa
çekiyor. Medusa'nın tarzını sevenlerce epey beğenilecek bir
şarkı. Söz tekrarları rap'te çok hoş karşılanmayacak bir
şeyse de böyle bir şarkıda rahatsız etmiyor. Rap açısından
bakarsak 10 numara değil belki ama kendi tarzında değerlendirirsek
10 numara parça; Medusa albüm için elinden gelenin en iyisini
yapmış. Son olarak belirtelim ki parçanın adı “Ötesi Yok”
yerine “Ötesi Var mı?” olabilirmiş, zaten klibe de öyle
yazılmış.
10/10
15-
Neşternino - “Blöf”
Albümün
hareketli şarkılarından olan “Blöf”, Mansur Ark tarzını
hatırlatan bir parça olmuş diyebiliriz. Albümde her tattan şarkı
barındırılması adına güzel bir görev ifa etmiş, ama pop-rap
sevmeyenlere pek hitap edecek bir parça değil.
7,5/10
16-
Lisanz - “Killuminati”
Lisanz
grubundan, yabancı müzik piyasasını ve medyayı yönlendirdiği
söylenen malum örgütü eleştiren protest bir parça. Her tarzda
parçaya yer verilen böylesi bir albümde protest rap olmazsa olmaz
idi, “Killuminati” de bu açığı kapatan şarkılardan olmuş.
Parçanın iki kısma ayrılmasına çok gerek var mıydı
bilemiyoruz, arka arkaya iki şarkı dinler gibi olduk.
7,5/10
17-
Forte - “Ne Fayda”
Albümün
battle parçalarından olan “Ne Fayda”, hoş ve biraz inişli
çıkışlı bir beat'e sahip. Forte beat'in ritmine güzel ayak
uydurmuş; ama özellikle beat'in sivrildiği noktalarda sözleri
anlamak biraz zor. Kelime seçiminde ses benzerliklerinin gözetilmesi
de ilk verse'te dinleyiciyi sözlere odaklanmadan dinlemeye sevk
ediyor diyebiliriz. Forte “Bön bön bakanlara bir kutu göstermelik
kafiye sunmam gerek.” derken ilk verse'te uyguladığı tekniği
tarif ediyor gibi; ama “Sözüm öz” diyerek, kelimelere odaklı
rap yaparken dahi mesaj kaygısını arka plana atmadığını
belirtmek istemiş. Nakarat fazla sivrilmiyor ama hoş bir nakarat.
“Ne Fayda”, ufak pürüzlerine rağmen albümdeki new school
tarafı güçlendiren ve albümü taşıyan şarkılardan biri olmuş.
8/10
18-
Zeus & Medusa - “Sev ya da Sevme”
Zeus
ve Medusa'nın düeti albümdeki en sağlam parçalardan olmuş; Zeus
beat'in kasvetine uygun olarak sert sözler ve karanlık bir okuma
tercih etmiş. Nakarat duyguyu yumuşatarak denge görevi görüyor,
bu kısımlarda beat biraz daha sadeleşebilirdi. Müzik albümün en
iyilerinden, sade beat olarak da dinlenmeye elverişli.
9/10
19-
Nefes & Lunatic C. - “Selfmade”
“Selfmade”albümdeki
yabancı dil kanadını destekleyen şarkılardan; sözleri
anlamadığımız için müziğe ve ritme göre puanlama yapacağız.
Dinleyiciyi yakalasa da sonlara doğru yormaya başlıyor.
6,5/10
20-
Ruin - “Chromfelgen”
Yine
yabancı dilde bir parçayla devam ediyoruz. Bu parçanın müziği
bizi bir önceki parçadakinden daha çok yakaladı; bununla birlikte
müziğin sesinin bazı yerlerde sözleri biraz baskıladığını
belirtelim. Nakarat da fazla tekrar edildiği için sonlara doğru
yormaya başlıyor. “Charged Up”ın bir tık altında kaldığını
söyleyebiliriz.
7,5/10
21-
Casus - “Yaz Kenara”
Arabesk
esintili beat çok hoş, Casus da bu beat üzerine melanko-protest
sözler yazmış. Dinleyiciyi ritminden ziyade mesajlarıyla
yakalamayı başaran bir parça olmuş, nakarat da olsa çok daha iyi
olabilirmiş. Ayrıca albümün sonunda “Sakin Değil” yerine bu
parça olsa daha iyi olabilirdi.
8,5/10
22-
Sansar Salvo - “Şip Şak”
Sansar
Salvo'dan değişik tatta bir şarkı gelmiş. Kesik kesik akan
cümleler dinleyiciye farklı bir deneyim yaşatıyor denebilir. Bu
parçaya da nakarat konmamış ve müzik ön plana geçirilmek
istenmiş. Aman aman değilse de hoş bir parça.
7/10
23-
Kezzo - “Kaktüs”
Tek
verse ve nakarattan oluşan “Kaktüs”, albümdeki duygusal yönü
kuvvetlendirmekle birlikte nakaratı biraz zayıf kalan bir parça
olmuş. Sondaki sade müzik kısmında yapılan değişiklik de bize
çok gerekli gelmedi. Bu kısım olmasaydı ve ikinci bir verse
olsaydı şarkı 8 - 8,5 puan alabilirdi.
7,5/10
24-
Nasihat - “Borazan”
Nasihat'ten
Türkçe rap piyasasını eleştiren bir parça gelmiş. Beat gaza
getiren cinsten, verilen mesajlar da önemli. Nakaratta “Hiphop”
kelimesinin tekrarıyla âhenk sağlanması ilginç bir tercih olmuş.
Güzel bir parça; albümün en iyilerinden.
9/10
25-
Faci A & Tura - “Geri Verin”
Bir
piyasa eleştirisi şarkısı daha; ama bu seferki daha hareketli.
Ara ara küfredilmiş ama bu kadar sert tavırla söylenen bir
şarkıda küfür sırıtmıyor diyebiliriz. Nakarat çok üst düzey
değil ama “Geri verin” mesajının ön plana geçirilmesi
açısından isabetli olmuş. Şarkının dinleyiciyi en çok
yakalayan kısmı ilk verse diyebiliriz.
6,5/10
26-
Sayedar - “Sakin Değil”
Sayedar'ın
battle parçası verse'lerde bizi “Geri Verin” kadar yakalamasa
da nakaratta öne geçmiş. Bu parçada da küfürler şarkıyı
aşağı çekmiş, yoksa daha yüksek bir puan alabilirdi. Ayrıca
albümün kapanışı daha yatıştırıcı bir şarkıyla
yapılabilirdi; yukarıda da belirttiğimiz gibi “Yaz Kenara”
albüm çıkışı için çok daha uygun bir parça.
6,5/10
Albüm
Ortalaması: 7,442... ~ 7,4
Albümde
epey farklı tarzlara yer verilmek istenmiş ve çeşitlilik adına
karman çorman denebilecek bir albüm ortaya çıkmış. Tüm albümü
baştan sona sırayla dinlemek epey yorucu olur; farklı ağırlık
merkezlerini oluşturan parçaları ayrı ayrı playlist'ler hâlinde
dinlemek daha iyi bir tercih olabilir. Albümde 8 ve üzeri puan alan
8 parça var; bunlar albümü taşıyan şarkılar olmuş. Tüm
şarkıları puan sıralamasıyla vererek yazımızı noktalayalım (Aynı puanı alanları da
kendimizce bir kıyasa tâbi tutuyoruz):
1-
Medusa - “Ötesi Yok”
2-
Zeus & Medusa - “Sev ya da Sevme”
3-
Çağrı Sinci & Narkoz - “Zamanın Az”
4-
Nasihat - “Borazan”
5-
Flowart - “Yalanlar”
6-
Casus - “Yaz Kenara”
7-
Forte - “Ne Fayda”
8-
BRS & Viconi - “Charged Up”
9-
Kezzo - “Kaktüs”
10-
Mahşer & Raca - “Eski Hamam Eski Tarz”
11-
Ruin - “Chromfelgen”
12-
Kurşun - “Yaşamak Adına”
13-
Neşternino - “Blöf”
14-
Flinta Family - “Geçse de Seneler”
15-
Lisanz - “Killuminati”
16- "İntro" (Orrobeatz)
17-
Erci E & Capman (Hakan) - “Aydınlık”
18-
Sansar Salvo - “Şip Şak”
19-
Kaplan - “Yan”
20-
Sayedar - “Sakin Değil”
21-
Faci A & Tura - “Geri Verin”
22-
Kaplan & Deli MC - “Deliler”
23-
Nefes & Lunatic C. - “Selfmade”
24-
Knock Out - “Canlı Kadavra”
25-
Yuti - “Fokdat”
26-
Geeflow & Betül - “Baştan Sev”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder