23 Eylül 2020 Çarşamba

SND 20. ANNİVERSARY GOLDEN TAPE ALBÜM ANALİZİ


        Türkçe rap'le ilgili en eski sitelerden olan suikast.de geri dönüş adımlarını atmaya başlamışken 20. yıla özel bir toplama albüm yayınladı. Bu albümde, suikast.de'nin daha önce yayınlamış olduğu toplama albümlerde de yer alan bazı isimler yanında farklı isimler de bulunuyor. Biri intro olan 26 şarkılık albümü irdelemek istedik.

        1- “İntro” (Orrobeatz)

        Orrobeatz'in hazırladığı intro kasvetli bir yapıda; albümün gümbür gümbür bir albüm olduğuna ve suikast.de'nin gümbür gümbür geldiğine işaret eden cinsten. İntro dinleyiciyi rahat yakalasa da bu kadar uzun süre boyunca fazla değişiklik göstermeden ilerlemesi eksi bir yön olmuş. Albümün uzunluğuna istinaden bu uzunlukta bir intro konmuş olabilir; ama 4,5 dakika yerine 2 - 2,5 dakika sürse daha iyi olurdu.
7/10

        2- BRS & Viconi - “Charged Up”

        “Charged Up”, “İntro”daki kasveti devam ettiren bir müziğe sahip. Şarkının girişindeki “Geçiyor günler monoton” cümlesi de beat'in monotonluğunun etkisiyle yazılmış gibi; verse'ün devamında da olay cümlelerine ağırlık verilerek hayatın gidişatı anlatılmış. İki sanatçı da beat'in atmosferine uygun olacak şekilde sert okumayı tercih etmiş ve müziğin ritmine güzel ayak uydurmuş; ama müzik sürekli aynı ritimde ilerlediği için sonlara doğru dinleyiciyi yorabilir. Albümün ısınma turunda yer almaya uygun bir şarkı.
8/10

        3- Çağrı Sinci & Narkoz - “Zamanın Az”

        “Zamanın Az”, isminin yarattığı beklentiye uygun bir içeriğe sahip. Çağrı Sinci dinleyiciye hitap ettiği didaktik bir verse girmiş, Narkoz da içinde bulunduğu piyasadan şikâyet eden satırlar yazmış. İki rapçinin sesleri birbirine benziyor diyebiliriz, bu açıdan da birbirlerini tamamlamışlar. Parçanın pek sivrilmeyen, hoş ve akılda kalıcı bir nakaratı var, sonda dört kere de tekrar etse olurmuş. Kafa dinlemelik, güzel bir şarkı. (Not: Aslında "Zamanın Az" bu albüm için kaydedilmiş bir şarkı değil, 2017 senesinde çıkmış bir şarkı. Daha önce resmî platformlarda yayınlanmamış bir iş olduğu için bu albümde yer verilmek istenmiş olabilir.])
9/10

        4- Erci E. & Capman (Hakan) - “Aydınlık”

        Albümün klip gelen şarkılarından olan “Aydınlık”ta iki old school isim, Cartel'den Erci E ve Cartel'in eski üyelerinden Capman Hakan bir araya gelmiş. Parça; müziğin, ritmin ve kelime oyunlarının öne geçtiği, eğlenceli bir şarkı olmuş. Çok üst düzey değil ama kendi türünde iyi.
7/10

        5- Flinta Family - “Geçse de Seneler”

        Beat Türk Halk müziğinden esintiler taşıyor, sözler de battle, protest ve storytelling rap özellikleri gösteriyor. Rap yaşantısını anlatan satırlar ve verilen mesajlar güzel, ama müziğin baskınlığı ve vokal kullanımı açısından biraz yorucu bir parça olmuş.
7,5/10

        6- Flowart - “Yalanlar”

        Bu şarkıyla albümün old school atmosferi -bir süreliğine- değişiyor. Flowart beat'le uyumlu olarak melankolik, bununla birlikte biraz umursamaz tavırla söylediği sözler yazmış. Bazı gerçeklerin farkında olmakla beraber bu gerçeklerden sıkılmışlığı yansıtmış; parçanın adının “Yalanlar” olması da bu noktayla epey uyumlu. Konu biraz dağınık işlenmiş, bu açıdan kafa karışıklığını yansıtan bir parça. Uzun yolda veya karanlık odada dinlemeye elverişli bir şarkı.
8,5/10

        7- Yuti - “Fokdat”

        Flowart'ın yatıştırıcı şarkısından sonra “Fokdat”la tekrar uyanışa geçiyoruz. Türkçe sözler az olduğu için parçanın önemli bir kısmını ritme ve müziğe odaklanarak dinliyoruz. Şarkı denge görevi görmesi açısından iki melankolik şarkının arasına konmuş gibi.
6/10

        8- Geeflow & Betül - “Baştan Sev”

        “Baştan Sev”, duygusal konulardan bahseden pop-rap türü bir parça olmuş. Geeflow'u genellikle tasavvufi rap'lerinden ve battle şarkılarından biliyoruz; “Baştan Sev” Geeflow'un alışılmışın dışına çıkması yönünden güzel bir şarkı olmuşsa da üst düzey bir şarkı olmamış. Parçanın başında direkt kapıyı çarpıp çıkmaktan bahsedilmesi mevzuya biraz ani bir giriş olmuş. Verse'ler Fresh B stilini hatırlatacak şekilde biraz hafifken nakaratın fazla derin olması parçada bir dengesizlik oluşturmuş; “Baştan Sev” ismindeki bir parçada verse'lerin de biraz daha ciddi yazılması icap ederdi diyebiliriz. (Verse'ler karşılıklı atışma şeklinde kurgulandığı için böyle olmuş aslında; ama bu nokta bizi pek yakalamadı.) Ayrıca parçada geçen “pesimist” ve “protest” kelimeleri rap'in alt türlerini hatırlatıyor; Geeflow'un bu tavırları eleştirmesi bu türlerdeki kimi rap'lerden de pek hazzetmediği şeklinde yorumlanabilir. Albümün duygusal yönünü güçlendirmek için yer alan bir parçaysa da bizce zayıf halka olmuş.
5/10

        9- Kaplan - “Yan”

        Hardcore-storytelling diyebileceğimiz bir şarkı olmuş “Yan”. Beat'e ve belki içeriğe uygun olarak biraz ağır aksak ilerleyen bir parça olmuş, sonlara doğru da brutal vokale geçiş yapılıyor; bu özellikler dolayısıyla dinleyicileri yorabilir. Rock'la rap'in harmanlanması adına güzel bir şarkı; ama bir albümde birbirinden epey uzağa düşen parçaların yer alması çeşitlilikten ziyade karmaşa yaratabiliyor.
7/10

        10- Kaplan & Deli MC - “Deliler”

        “Yan” parçasından sonra “Deliler” parçasının gelmesi; “Bir albümde birbirinden epey uzağa düşen parçaların yer alması çeşitlilikten ziyade karmaşa yaratabiliyor.” derken anlatmak istediğimiz şeyi çok güzel özetlemiş. “Deliler” old school atmosfere sahip bir parça. Tarz ve içerik açısından Türkçe rap'in ilk zamanlarını hatırlatması, nostaljik bir hava yaratması açısından albümde yer alması gerekli bir parça olabilir, ama Türkçe rap'in teknik açıdan geldiği noktayı hesaba katarak “Deliler”in bugünkü dinleyicilere fazla hitap etmeyebileceğini belirtelim.
6,5/10

        11- Knock Out & İmel - “Canlı Kadavra”

        Knock Out'un yakın zamanda çıkan Zor Zanaat albümünde de yer alan bir parça “Canlı Kadavra”. Knock Out SND Golden Tape'e kendi albümünden bir şarkı vermek yerine SND Golden Tape için kaydetmiş olduğu bir şarkıyı sonradan kendi albümüne de eklemiş olabilir; orasını bilemiyoruz. Knock Out old school rap'ten şaşmadan yoluna devam eden bir MC; ama şarkılarındaki old school hava “Deliler” parçasındaki gibi değil. Bu parça ise albümde rap dışı türlere yaklaşan parçalardan olmuş ve biraz deneysel bir tat veriyor. Bitişi biraz ani olan parça bizce orta seviyede kalmış.
6/10

        12- Kurşun - “Yaşamak Adına”

        Albümün hafiften hareketli ve yatıştırıcı şarkılarından biri “Yaşamak Adına”. Kurşun kelime seçiminde -alıştığımız şekilde- asonans ve aliterasyondan faydalanmış; bu tür kelimelerin kullanılmış olması ve beat mesajlara odaklı bir dinleme yapmayı güçleştiriyor diyebiliriz. Nakarat Kurşun'dan alıştığımız şekilde arabesk-pop tarzı, ama müziğe yakışan bir nakarat olmuş. Girişteki konuşma kısmı ise gereğinden fazla kısık kalmış diyebiliriz.
7,5/10

        13- Mahşer & Raca - “Eski Hamam Eski Tarz”

        “Eski Hamam Eski Tarz”, ismiyle oldschool tarzda olduğunun mesajını veriyor. Girişi ani olan parçanın inişli çıkışlı, hoş bir beat'i var. Müzik kirli okumaya pek elverişli değil, dolayısıyla ikinci verse daha rahat dinleniyor. Nakarat monoton olmuş ve şarkıyı aşağı çekmiş.
7,5/10

        14- Medusa - “Ötesi Yok”

        Medusa pop-rap türündeki bu şarkısıyla albümü tekrar duygusal tarafa çekiyor. Medusa'nın tarzını sevenlerce epey beğenilecek bir şarkı. Söz tekrarları rap'te çok hoş karşılanmayacak bir şeyse de böyle bir şarkıda rahatsız etmiyor. Rap açısından bakarsak 10 numara değil belki ama kendi tarzında değerlendirirsek 10 numara parça; Medusa albüm için elinden gelenin en iyisini yapmış. Son olarak belirtelim ki parçanın adı “Ötesi Yok” yerine “Ötesi Var mı?” olabilirmiş, zaten klibe de öyle yazılmış.
10/10

        15- Neşternino - “Blöf”

        Albümün hareketli şarkılarından olan “Blöf”, Mansur Ark tarzını hatırlatan bir parça olmuş diyebiliriz. Albümde her tattan şarkı barındırılması adına güzel bir görev ifa etmiş, ama pop-rap sevmeyenlere pek hitap edecek bir parça değil.
7,5/10

        16- Lisanz - “Killuminati”

        Lisanz grubundan, yabancı müzik piyasasını ve medyayı yönlendirdiği söylenen malum örgütü eleştiren protest bir parça. Her tarzda parçaya yer verilen böylesi bir albümde protest rap olmazsa olmaz idi, “Killuminati” de bu açığı kapatan şarkılardan olmuş. Parçanın iki kısma ayrılmasına çok gerek var mıydı bilemiyoruz, arka arkaya iki şarkı dinler gibi olduk.
7,5/10

        17- Forte - “Ne Fayda”

        Albümün battle parçalarından olan “Ne Fayda”, hoş ve biraz inişli çıkışlı bir beat'e sahip. Forte beat'in ritmine güzel ayak uydurmuş; ama özellikle beat'in sivrildiği noktalarda sözleri anlamak biraz zor. Kelime seçiminde ses benzerliklerinin gözetilmesi de ilk verse'te dinleyiciyi sözlere odaklanmadan dinlemeye sevk ediyor diyebiliriz. Forte “Bön bön bakanlara bir kutu göstermelik kafiye sunmam gerek.” derken ilk verse'te uyguladığı tekniği tarif ediyor gibi; ama “Sözüm öz” diyerek, kelimelere odaklı rap yaparken dahi mesaj kaygısını arka plana atmadığını belirtmek istemiş. Nakarat fazla sivrilmiyor ama hoş bir nakarat. “Ne Fayda”, ufak pürüzlerine rağmen albümdeki new school tarafı güçlendiren ve albümü taşıyan şarkılardan biri olmuş.
8/10

        18- Zeus & Medusa - “Sev ya da Sevme”

        Zeus ve Medusa'nın düeti albümdeki en sağlam parçalardan olmuş; Zeus beat'in kasvetine uygun olarak sert sözler ve karanlık bir okuma tercih etmiş. Nakarat duyguyu yumuşatarak denge görevi görüyor, bu kısımlarda beat biraz daha sadeleşebilirdi. Müzik albümün en iyilerinden, sade beat olarak da dinlenmeye elverişli.
9/10

        19- Nefes & Lunatic C. - “Selfmade”

        “Selfmade”albümdeki yabancı dil kanadını destekleyen şarkılardan; sözleri anlamadığımız için müziğe ve ritme göre puanlama yapacağız. Dinleyiciyi yakalasa da sonlara doğru yormaya başlıyor.
6,5/10

        20- Ruin - “Chromfelgen”

        Yine yabancı dilde bir parçayla devam ediyoruz. Bu parçanın müziği bizi bir önceki parçadakinden daha çok yakaladı; bununla birlikte müziğin sesinin bazı yerlerde sözleri biraz baskıladığını belirtelim. Nakarat da fazla tekrar edildiği için sonlara doğru yormaya başlıyor. “Charged Up”ın bir tık altında kaldığını söyleyebiliriz.
7,5/10

        21- Casus - “Yaz Kenara”

        Arabesk esintili beat çok hoş, Casus da bu beat üzerine melanko-protest sözler yazmış. Dinleyiciyi ritminden ziyade mesajlarıyla yakalamayı başaran bir parça olmuş, nakarat da olsa çok daha iyi olabilirmiş. Ayrıca albümün sonunda “Sakin Değil” yerine bu parça olsa daha iyi olabilirdi.
8,5/10

        22- Sansar Salvo - “Şip Şak”

        Sansar Salvo'dan değişik tatta bir şarkı gelmiş. Kesik kesik akan cümleler dinleyiciye farklı bir deneyim yaşatıyor denebilir. Bu parçaya da nakarat konmamış ve müzik ön plana geçirilmek istenmiş. Aman aman değilse de hoş bir parça.
7/10

        23- Kezzo - “Kaktüs”

        Tek verse ve nakarattan oluşan “Kaktüs”, albümdeki duygusal yönü kuvvetlendirmekle birlikte nakaratı biraz zayıf kalan bir parça olmuş. Sondaki sade müzik kısmında yapılan değişiklik de bize çok gerekli gelmedi. Bu kısım olmasaydı ve ikinci bir verse olsaydı şarkı 8 - 8,5 puan alabilirdi.
7,5/10

        24- Nasihat - “Borazan”

        Nasihat'ten Türkçe rap piyasasını eleştiren bir parça gelmiş. Beat gaza getiren cinsten, verilen mesajlar da önemli. Nakaratta “Hiphop” kelimesinin tekrarıyla âhenk sağlanması ilginç bir tercih olmuş. Güzel bir parça; albümün en iyilerinden.
9/10

        25- Faci A & Tura - “Geri Verin”

        Bir piyasa eleştirisi şarkısı daha; ama bu seferki daha hareketli. Ara ara küfredilmiş ama bu kadar sert tavırla söylenen bir şarkıda küfür sırıtmıyor diyebiliriz. Nakarat çok üst düzey değil ama “Geri verin” mesajının ön plana geçirilmesi açısından isabetli olmuş. Şarkının dinleyiciyi en çok yakalayan kısmı ilk verse diyebiliriz.
6,5/10

        26- Sayedar - “Sakin Değil”

        Sayedar'ın battle parçası verse'lerde bizi “Geri Verin” kadar yakalamasa da nakaratta öne geçmiş. Bu parçada da küfürler şarkıyı aşağı çekmiş, yoksa daha yüksek bir puan alabilirdi. Ayrıca albümün kapanışı daha yatıştırıcı bir şarkıyla yapılabilirdi; yukarıda da belirttiğimiz gibi “Yaz Kenara” albüm çıkışı için çok daha uygun bir parça.
6,5/10

        Albüm Ortalaması: 7,442... ~ 7,4

        Albümde epey farklı tarzlara yer verilmek istenmiş ve çeşitlilik adına karman çorman denebilecek bir albüm ortaya çıkmış. Tüm albümü baştan sona sırayla dinlemek epey yorucu olur; farklı ağırlık merkezlerini oluşturan parçaları ayrı ayrı playlist'ler hâlinde dinlemek daha iyi bir tercih olabilir. Albümde 8 ve üzeri puan alan 8 parça var; bunlar albümü taşıyan şarkılar olmuş. Tüm şarkıları puan sıralamasıyla vererek yazımızı noktalayalım (Aynı puanı alanları da kendimizce bir kıyasa tâbi tutuyoruz):

1- Medusa - “Ötesi Yok”
2- Zeus & Medusa - “Sev ya da Sevme”
3- Çağrı Sinci & Narkoz - “Zamanın Az”
4- Nasihat - “Borazan”
5- Flowart - “Yalanlar”
6- Casus - “Yaz Kenara”
7- Forte - “Ne Fayda”
8- BRS & Viconi - “Charged Up”
9- Kezzo - “Kaktüs”
10- Mahşer & Raca - “Eski Hamam Eski Tarz”
11- Ruin - “Chromfelgen”
12- Kurşun - “Yaşamak Adına”
13- Neşternino - “Blöf”
14- Flinta Family - “Geçse de Seneler”
15- Lisanz - “Killuminati”
16- "İntro" (Orrobeatz)
17- Erci E & Capman (Hakan) - “Aydınlık”
18- Sansar Salvo - “Şip Şak”
19- Kaplan - “Yan”
20- Sayedar - “Sakin Değil”
21- Faci A & Tura - “Geri Verin”
22- Kaplan & Deli MC - “Deliler”
23- Nefes & Lunatic C. - “Selfmade”
24- Knock Out - “Canlı Kadavra”
25- Yuti - “Fokdat”
26- Geeflow & Betül - “Baştan Sev”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder