Ceza ile Norm Ender 2010'da
çıkardıkları albümlerden sonra bir nevi suskunluk dönemine
girmişlerdi. Ceza single'lar yapsa da dinleyiciler albüm için beş
sene beklemek durumunda kalmışlardı. Norm'un suskunluğu ise biraz
daha uzun sürdü ve Norm 2017'de piyasaya geri dönüş yaptı.
Suspus
albümünün çıkış parçası olan “Suspus”ta Norm'un
suskunluğuna gönderme varken Aura
albümünün çıkış parçası olan “Deli”de de başta Ceza
olmak üzere birçok rapçiye göndermeler vardı. Bu sebeple bu iki
albümü karşılaştırma gereği duyduk.
Suspus
albümü biri intro,
biri outro, biri düet ve onu solo olmak üzere on üç parçadan
meydana gelmektedir. Norm Ender'in albümünde intro, outro ve düet
yer almadığı için eşleştirmemizde Ceza'nın bu parçalarına
(“Hoşgeldiniz”, “Sor Bize”, “Sessizlik”) yer
vermeyeceğiz. Geriye kalan on parçanın dokuzunu Aura
ile eşleştirmek
yolunu seçmek yerine Norm Ender'in eskilerden sağlam bir parçasını
(“Depresyon Oteli”) eşleştirmeye dâhil ederek durumu 10-10
eşitlemek yoluna gideceğiz. Bu parçayı seçmemizin sebebi Norm
Ender'in en başarılı şarkılarından biri olması. Kapışma
başlıyor!
“Depresyon
Oteli” > “Kolay Gelsin”
“Depresyon
Oteli”, Norm'un şimdiye kadar yaptığı en başarılı
şarkılardan. Norm'un tüm diskografisi “Eksik Etek”,
“Transparan”, “Kezban” gibi şarkılar yerine bu ayarda
parçalardan oluşsa gerçekten çoğu dinleyici için zirveye
oynayabilecek bir şahsiyet olurdu. Karşısında yer alan şarkı
Suspus albümünün en başarılı şarkılarından olsa bile
Norm bu şarkıyla “elinden gelenin en iyisini” yapmış. Aura
albümünün dışından bir şarkı olduğu için Ceza rakibine
“Kolay gelsin” diyerek bir nevi avans vermiş oluyor.
“Benim
Stilim” < “Yok Geri Dönmek”
Norm
Ender'in “Benim Stilim” parçasında müzik ve ritim çok hoş,
Ceza'nın “Yok Geri Dönmek” parçası da flow ve flex açısından
çok başarılı. Müzik de kulağa hoş geliyor. “Benim Stilim”
sağlam olsa da “Yok Geri Dönmek” daha üst düzey bir parça
olmuş.
“Deli”
< “Suspus”
“Deli”
parçası senelerdir albüm çıkarmayan Norm Ender'in yeni albümünün
çıkış parçası idi. Şarkıda Ceza'ya ve diğer birtakım
rapçilere yapılan göndermeler yoğunlukta. Karşısına
konulabilecek en uygun şarkı bizce “Suspus” idi. Ceza'nın
“Birikiminizle bi' bardak bile dolmaz, öğrenebildin mi velet?”
sözüne karşılık Norm “Nicelik geçicidir nitelik kalıcı”
derken haklı olsa bile “Perakende rapleriyle benle uğraşanlara
öğrettim pandomim” sözü “Bırakın artık, yeteneğiniz yok /
Siz rap yapıca'nız da ben görücem” dizelerinden çok daha
başarılı.
“Sonumu
Görüyorum” > “Ders Al”
“Sonumu
Görüyorum” parçası Aura
albümündeki en iyi
şarkılardan. Ceza'nın “Ders Al” isimli parçası rap
standartlarına göre oldukça başarılı bir parça olmasına
karşın “Sonumu Görüyorum” kadar etkileyici değil. Yani Norm
bu roundda “ 'Ders al' falan diyorsun ama bizim de bildiklerimiz
var” demiş oluyor.
“Kara
Toprak” < “Milyon Farklı Hikâye”
İki
şarkı da toplumsal mesajlar içeriyor, hatta aynı meseleye parmak
bastıkları ifadeler var. Norm “Kömür deyip geçme çocuk, yer
altında ömür var.” derken Ceza da “Hangimizin yüzünde bir
madencininki kadar nur var?” diyor. Norm “Biz barışçıl bir
toplumuz, istemiyoruz savaş” derken Ceza “Savaş isteyenler
genelde hep seyrederler, savaş istemeyenlerse hep savaşta
ölenlerdir nedense.” diyor. İçerdikleri mesajlar yönünden
benzer olsalar da “Milyon Farklı Hikâye”nin -daha dokunaklı
yazıldığı için- bir tık üstte olduğunu ifade edelim.
“Yarem”
> “Aç Kalbini”
Norm'un
pop tarzına kaymış olması kimilerince olumsuz karşılanmışken
kimilerince de olumlu karşılandı. Biz bu değişime -albümdeki
her parçanın yüksek kalitede olması şartıyla- olumlu
bakmaktayız ve “Yarem”, “Kaktüs” gibi şarkıların rap
müzikte bir kazanım olduğunu düşünmekteyiz. “Aç Kalbini”
şarkısı ortalama bir rap parçasını rahatlıkla alt edebilecek
seviyede; ama “Yarem” kendi klasında çok sağlam bir parça
olduğu için bu roundu alıyor.
“Kaktüs”
< “Kime Anlatsam”
“Kaktüs”
parçası pop-rap tarzında başarılı bir parça olmuş. “Bak o
sözler sahteymiş, aşkın da yalanmış senin” gibi sözler
içeren bir parça Ceza'nın tarzına uyan bir parça değil; zira
Ceza şarkılarında aşk ilişkilerini işlemez. Tarz olarak
birbiriyle alakası olmayan parçaların kıyaslanması ne kadar
doğrudur bilinmez; ancak en azından “Kaktüs”ün karşısına
müziği ve sözleri dokunaklı bir parça koyuyoruz. “Kime
Anlatsam” Suspus albümünün en üst düzey şarkılarından
olduğu için “Kaktüs”ü alt ediyor.
“Avare”
< “Bulanık Sular”
Norm
Ender'in “Avare” parçası bizce “Kaktüs”ün bir tık
altında kalan bir parça olmuş. Yaşanmışlığı ne kadar
yansıttığını bilemediğimiz için şarkıyı o yönden ele
alamıyoruz. Karşısına Ceza'nın alışılmış tarzından farklı
bir parça olan “Bulanık Sular”ı koyuyoruz. Albümün en iyi
şarkılarından biri olan “Bulanık Sular”, “Avare”yi
rahatlıkla yeniyor.
“Kezban”
< “Ne de Zor”
Ceza'nın
“Ne de Zor” parçasının albümdeki en zayıf şarkı olduğunu
analizimizde de belirtmiştik; ama bu, şarkının başarılı
olmadığı anlamına gelmiyor. Karşısına Norm Ender'in
albümündeki -bizce- en vasat şarkı olan “Kezban” geçiyor
ve “Ne de Zor” roundu kolaylıkla alıyor.
“O
Zaman Dans” < “Kim Olduğunu Unut”
Geldik
son rounda. “O Zaman Dans” ve “Benim Stilim” parçaları Norm
Ender'in albümündeki en eğlenceli parçalar. “Kezban” da
eğlenceli bir parça olarak tasarlanmışsa da bizce eleştirinin
dozu kaçmış. “O Zaman Dans” parçası albüme renk katan bir
parça; ancak karşısında Ceza'nın Norm Ender'e eleştirilerini
içeren “Kim Olduğunu Unut” parçası var. Rap müzik kimi zaman
eğlencenin, kimi zaman ciddiyetin müziğidir; bu parça da Suspus
albümündeki en sert parça.
Norm
“Benim Stilim” ve “Sonumu Görüyorum” parçalarında “Popu
devir'ce'm, sonra hep beraber delir'ce'z”, “Ezik pop kitlesi,
bana ver lan dikkatini”, “Sistemin çakma starları varsa Türkçe
rap'in de Ender'i var” gibi sözler etmekte; ancak eleştirdiği
kitleyi rap müziğe çekmek yerine sanki şarkılarını onların
dinlediği şarkılara benzetmeye çalışmış (elbette bir müzik
şirketiyle çalışmasının da bunda payı vardır); “O Zaman
Dans” da “Bir şirket açsam iki güne batar / Kimi sevsem anında
trip atar” gibi sözleriyle bu tarz bir şarkı. Bu şarkının rap
müzik içinde elbette değeri olduğuna kaniyiz; ancak bir kitleyi
eleştirip sonra o kitlenin beğendiği tarzlara yaklaşma çabası
yan yana abes duruyor. Ceza ise “Kim Olduğunu Unut” parçasında
kitleyi hedef almak yerine pop müzik piyasasını hedef alıyor ve
dinlenme uğrunda tarzından ödün vermeyeceğini ifade ediyor:
Vasatın
altında sesler hayranları coşturan
Ben
bir girdabım boş sözleri derin sularda boğan
Sen
dinledikçe dinle, rapten gayrı yalan bana
Helal
olsun laftan anlayana, anlayıp da anlatana
Pornografik
pozlar ile anca dikkat çekenler
Bir
toplasan şarkılarında üç satır zor ederler
Kolay
ezberlenir ve rahat anlaşılır ritimler
Benim
işim bu değil, anlaşılmasın benim besteler
Norm
Ender “Gerçek rapçilerin ilkeleri olur; ama siz onu sattınız”
derken umarız ki Ceza'yı da kastetmemiştir; zira Ceza'nın -tarzı
açısından- ne kadar ilkeli bir rapçi olduğu şu satırlardan
ve hak ettiği değeri bulamamasına rağmen tarzından ödün
vermemesinden anlaşılıyor.
(NOT: Bu yazıyı kaleme aldığımız zaman henüz “Fight Kulüp”
şarkısı yapılmamıştı ve Ceza Ben Fero'nun rapine kapı
aralayan söylemlerde bulunmuyordu. Ceza'nın kendi tarzı ve ideal rap
görüşü değişmemiş olsa da bazı
söylemleri dolayısıyla Norm'u haklı çıkarır duruma geldiği
söylenebilir.)
SONUÇ:
7-3 ve Kazanan: SUSPUS
Albüm
kıyasımızın amacı taraflardan herhangi birini rencide etmek
değildir. Türkçe rap piyasasında Norm Ender'e hitaben “Ders Al”
diyen ve “teknik yoksunu raplerin hepsini yok et”mek isteyen Ceza
ve “Bırakın artık yeteneğiniz yok” diyen bir Norm var.
Birbirlerini alt etmek isteseler de biz ikisinin de varlıklarını
sürdürmesi taraftarıyız. Norm Ender'in büyük ihtimalle Ceza'yı
kastederek “rapin tekelleşmesi”ne karşı çıkmasının yanında
kendisini “Rapin tanrısı” olarak vasıflandırmasını rapin
genetiği dolayısıyla yapılan bir asilik olarak görüyoruz; yoksa
kendisi de bu ve benzer sözleriyle rapi tekeline almaya çalışmaktan
pek de farklı hareket etmiş olmamaktadır.
Sanatçılar
bir önceki kapışmada (İçinde Patlar vs Onuncu Köy) neredeyse kafa kafaya gelmişlerdi; Aura
albümü ise Norm'u
Ceza karşısında -bizce- epey geriye düşürdü. Bu
değerlendirmelerin sonunda Ceza'nın daha başarılı olduğu
sonucuna ulaşmış olduk; ancak Norm Ender'in de çok başarılı
şarkıları olduğunu ve Ceza'yla yarışabilecek düzeye dahi
çıkabileceğini göstermiş olduk. Aura
- Suspus
kapışmasını da şu
cümleyle kapatabiliriz: “Yedi üçten büyüktür ama on daha
büyüktür.”.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder