Dr. Fuchs, ilk
solo albümü olan Huzur N Darem'i çıkardıktan bir süre
sonra kardeşi Kasırga, Timur ve Ramiz'le İstanbul Attack grubunu
kurmuştu. İstanbul Attack grubu İstanbul Geceleri adlı bir
albüm çıkardıktan bir süre sonra dağıldı. Ekip henüz
konserler yapmaya devam ederken Dr. Fuchs 2008 yılında Selâm
albümünü çıkardı. İstanbul Attack projesiyle tarzını
party-rap'e kaydıran Fuchs, Selâm albümüyle çeşitlilik
arz eden rap üretimine geri dönmüş oldu.
Albümde biri
intro, biri outro, üçü ara geçiş olmak üzere toplam 20 parça
var. Nicelik olarak Huzur N Darem'den bir tık önde olan
albüm bakalım nitelikte ne durumda.
1-
İntro
Sözsüz,
kısa bir introyla albüme giriş yapıyoruz. Kendi türünde (sözsüz
intro) güzel bir giriş müziği.
7/10
2-
“Nefret Geri Geliyor”
“Ceza
ve Fuchs, işte bunun adı Nefret!”. Efsane grubun efsane bir
battle şarkısı. Dinleyiciye vaat ettiği şey gerçekleşmemiş
olsa da iki ismi bir araya getirmesi bakımından önemli ve gerek
müziği, gerek sözleri itibarıyla oldukça hoş bir parça. Fuchs
Nefret ismi üzerinden piyasaya ayar vermiş, Ceza da Nefret grubunu
ve rap macerasını anlatan sözler yazmış, yeni nesil rapçilerin
Nefret'in açtığı yolda yürüdüklerini söylemiş, Sagopa'ya da
sert bir göndermede bulunmuş. Türkçe rap'i “Nefret'ten öncesi
bir de Nefret'ten sonrası” diyerek ikiye ayırmış. Şimdiden
bakarsak o dönemi sadece Nefret öncesi ve Nefret sonrası diye
niteleyemeyebiliriz; ama kendini övmek rapin esaslarından biridir.
8,5/10
3-
“Beni Çağırıyor”
Fuchs'un
kendisine hitap ettiği ve şarkı yazma macerasını işlediği bir
parça. Mevzusu bakımından dikkat çekici, ancak nakarat pek üst
düzey olmamış diyebiliriz. Beat de önceki parçaların beat'inden
çok farklılık arz etmiyor gibi.
6/10
4-
“Öldü Sanma”
Fuchs'la
Sansar'ın düeti olan ve klip çekilen parça. Yayınlandığı
zaman oldukça ilgi uyandırmıştı. Ceza, Sansar - Sagopa
çatışmasının etkisini sürdürdüğü zamanlarda çıkan bu
şarkı Sagopa'ya verilen bir gözdağı olarak algılanmıştı,
klibin sonunda yere düşen gencin de Sagopa'yı temsil ettiği
düşünülmüştü. Fuchs yıllar sonra bir röportajında şarkının
ve klibin Sagopa'yla bir alakası olmadığını söyledi.
Sansar
Salvo'nun verse'ü o zamanki hırçın stilini yansıtıyor.
Verse'ünde, beraber hareket ettiği oluşumlardan da bahsetmiş.
Fuchs ise karşısındakine öğüt veren bir master / koç tavrı
takınmış. “Bu rap bitmez oğlum, sensiz de yürür.” diyerek
ders vermiş. Hemen hemen aynı yaşlarda oldukları için, “oğul”
diye hitap ettiği bu kişinin Sagopa olmadığı düşünülebilir.
Albümün en iyi şarkılarından.
10/10
5-
“Her Gece”
Melanko-protest
diyebileceğimiz, sağlam bir parça. İlk verse'te içe dönük
sözler varken, ikinci verse'te terör olaylarıyla ilgili sözlere
yer verilmiş. Müziği çok güzel, nakarat da nefis. En güzel
Fuchs şarkılarından.
10/10
6-
Türbülans Skit
Bir
beatbox geçişi. Güzel; ama puanlamaya dâhil edilebilecek bir
ağırlığı yok.
0/0
7-
“Türbülans”
Fuchs
ve Cabbar'ın düeti olan, hareketli bir şarkı. Fuchs sona doğru
“Huzur N Darem” diyerek ilk solo albümüne selam göndermiş.
Şarkıdaki arka plan sesleri güzel ama çok gerekli değil gibi.
Nakarat yerine ritim tutuşun tercih edilmesi de pek iyi bir hamle
olmamış.
5/10
8-
“La La La”
Hoş
bir müziğe sahip Fuchs - Ayben düeti. Geçen şarkıda olduğu
gibi bu şarkıda da nakarat yerine ritim tutuş var. Fuchs
alışılmadık şekilde sert yazmış. Hem onun hem de Ayben'in
kullandığı kaba tabirler şarkının edebî değerini aşağıya
çekmiş. Sondaki “La la la” kısmı da biraz daha kısa
olabilirdi.
6/10
9-
“Çekme Kardeşim”
Albümün
klip gelen şarkılarından. Magazin programlarıyla ilgili bir
şarkı; ama eleştiri konusu yapılan şey magazin programlarından
ziyade bu programlara malzeme olan davranışlar ve ünlülerin
kendilerini reklam etme istekleri diyebiliriz. Onların “Çekme
kardeşim” söylemi de nakarata taşınmış. Biraz basit ama hoş
bir nakarat olmuş diyebiliriz.
6,5/10
10-
“İstanbul Attack”
İstanbul
Attack grubunun Ramiz dışındaki üyelerinin yer aldığı bu
şarkıya grubun adı verilmiş. (Ramiz'in yer almamasının sebebi
aralarındaki anlaşmazlık olmalı. Fuchs bir röportajında
Ramiz'le anlaşmazlık yaşadıklarını söylemişti.) Parça
funky-rap türünde; danstan, eğlenceden ve kızlardan bahseden bir
şarkı. Kendi türünde iyi olabilir belki ama tür kötü.
3/10
11-
“Sis Perdeleri”
İsmi
melankolik bir beklenti yaratsa da sadece Önder'in verse'ü duygusal
içerikli. Fuchs battle sözler yazmış ve yine sertliğin çıtasını
yükseltmiş. Albüm içinde dinlenebilecek olan ama özellikle açıp
dinleme isteğini pek uyandırmayacak bir parça olmuş.
4/10
12-
“Sabaha Kadar Bodrum”
Albümün
funky-rap türündeki parçalarından. Yine “gece”, “sıcak”,
“dans”, “parti” gibi kelimeler kullanılan bir şarkı olmuş.
Funky-rap'in klasik söylemlerinden ileri gidemeyen bir parça daha.
Kısalığı itibarıyla da bir çeşit interlude tadı vermekte.
2,5/10
13-
Tapeman
Bir
öncekine göre oldukça uzun olan bir beatbox geçişi. İkinci
geçişin de beatbox olması iyi olmuş diyebiliriz; ama puanlamaya
dâhil etmeye gerek yok.
0/0
14-
“Yağmur”
Yağmurlu
bir gecede kurtların hırlama ve uluma sesleriyle şarkıya giriş
yapıyoruz. Sonrasında başlayan müzik ve sözler gayet güzel.
Fuchs funky-rap'ten melankolik rap'e dönüyor ve derin bir oh
çekiyoruz. Albümün buna ihtiyacı vardı.
8,5/10
15-
“Rap Bizim İçin”
Fuchs
ve Sahtiyan düeti olan şarkı albümün orta seviye şarkılarından.
Fuchs rapten bahseden sözler söylemişken Sahtiyan beat'e bağlı
kalarak hafif konulardan bahsetmiş. Müziğin pek bir cazibesi yok,
nakarat da üst düzey değil.
4,5/10
16-
“Kader”
Fuchs,
Cambaz ve Recai düeti olan melankolik bir şarkı. Üç rapçi de
gayet güzel sözler yazmışlar. Nakarat albümün en güzel
nakaratlarından, ama çok tekrar etmiş. Cambaz'ın cümleleri biraz
uzun, o sebeple ritme uydurmak için hızlı söylemiş. Bu nokta
dinleyiciyi biraz yorabilir.
8/10
17-
“Eski Okul”
Eski
okuldan iki ismin, Yener ve Fuchs'un düeti. Fuchs yine hafiften
kızgın bir tavırla söylemiş. Yener Çevik de coşkulu bir
tavırla söylüyor, nakaratta ise iyice uçuyor. Albümün orta
seviye şarkılarından.
6,5/10
18-
Skit
Son
molayı skit'le yapıyoruz. Skit'te önce sessizlik, sonra çakmak
sesleri, teybi ileri sarma sesleri var. Kısa bir tiraddan sonra
albümdeki bazı şarkılardan kesitler giriyor. Bu parça outro
olarak koyulsaydı daha iyi olabilirdi.
7,5/10
19-
“Vaktimiz Yok”
Fuchs,
Türkçe rap'te o zamanlar yaşanan kavgalardan, kamplaşmalardan
sıkıldığını, kimseye kin beslemediğini anlatan bir şarkı
yapmak istemiş ve gayet güzel olmuş. Kuvvetmira çatısı
altındayken yaşanan birlik havasını yansıtan satırlara yer
vermiş, o zaman yaşananlardan bahsetmiş. Albümün en güzel
şarkılarından.
8,5/10
20-
“Outro”
Sadece
birkaç saniye süren bir beatbox, sonda da “Fuchs” deniyor.
Doktor bu ne? Geçiş olsaydı puanlamaya dâhil etmezdik ama outro
olduğu için dâhil ediyoruz.
1/10
Albüm
Ortalaması: 6,27 ~ 6,25
Fuchs'un
Selâm albümü
çeşitlilik arz eden bir albüm; battle rap'e, melankolik rap'e,
funky-rap'e ve beatbox'a yer verilmiş. Albümün düet kadrosu da
epey geniş.
Albüm
çok iyi şarkılarla başlayıp bir ara düşüşe geçiyor, sona
doğru bir iki gol daha atıyor. Kaba tabirler barındıran battle
rap'ler, funky-rap'ler ve albümde bir ağırlığı olmayan outro
Selâm albümünün
en düşük ortalamaya sahip Fuchs albümü olmasına yol açıyor.
Ortalamayı aşağı çeken şarkılar görmezden gelinip, 6 ve üzeri
puan alan 12 parçanın ortalamasına bakılsa 7,75 puan yapıyor, bu
parçalar da Selâm
albümünün Fuchs'un
kariyerinde es geçilmemesi gereken, önemli bir albüm olmasını
sağlıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder