11 Eylül 2020 Cuma

DR. FUCHS - SELÂM ALBÜM ANALİZİ


        Dr. Fuchs, ilk solo albümü olan Huzur N Darem'i çıkardıktan bir süre sonra kardeşi Kasırga, Timur ve Ramiz'le İstanbul Attack grubunu kurmuştu. İstanbul Attack grubu İstanbul Geceleri adlı bir albüm çıkardıktan bir süre sonra dağıldı. Ekip henüz konserler yapmaya devam ederken Dr. Fuchs 2008 yılında Selâm albümünü çıkardı. İstanbul Attack projesiyle tarzını party-rap'e kaydıran Fuchs, Selâm albümüyle çeşitlilik arz eden rap üretimine geri dönmüş oldu.

        Albümde biri intro, biri outro, üçü ara geçiş olmak üzere toplam 20 parça var. Nicelik olarak Huzur N Darem'den bir tık önde olan albüm bakalım nitelikte ne durumda.

        1- İntro

        Sözsüz, kısa bir introyla albüme giriş yapıyoruz. Kendi türünde (sözsüz intro) güzel bir giriş müziği.
7/10

        2- “Nefret Geri Geliyor”

        “Ceza ve Fuchs, işte bunun adı Nefret!”. Efsane grubun efsane bir battle şarkısı. Dinleyiciye vaat ettiği şey gerçekleşmemiş olsa da iki ismi bir araya getirmesi bakımından önemli ve gerek müziği, gerek sözleri itibarıyla oldukça hoş bir parça. Fuchs Nefret ismi üzerinden piyasaya ayar vermiş, Ceza da Nefret grubunu ve rap macerasını anlatan sözler yazmış, yeni nesil rapçilerin Nefret'in açtığı yolda yürüdüklerini söylemiş, Sagopa'ya da sert bir göndermede bulunmuş. Türkçe rap'i “Nefret'ten öncesi bir de Nefret'ten sonrası” diyerek ikiye ayırmış. Şimdiden bakarsak o dönemi sadece Nefret öncesi ve Nefret sonrası diye niteleyemeyebiliriz; ama kendini övmek rapin esaslarından biridir.
8,5/10

        3- “Beni Çağırıyor”

        Fuchs'un kendisine hitap ettiği ve şarkı yazma macerasını işlediği bir parça. Mevzusu bakımından dikkat çekici, ancak nakarat pek üst düzey olmamış diyebiliriz. Beat de önceki parçaların beat'inden çok farklılık arz etmiyor gibi.
6/10

        4- “Öldü Sanma”

        Fuchs'la Sansar'ın düeti olan ve klip çekilen parça. Yayınlandığı zaman oldukça ilgi uyandırmıştı. Ceza, Sansar - Sagopa çatışmasının etkisini sürdürdüğü zamanlarda çıkan bu şarkı Sagopa'ya verilen bir gözdağı olarak algılanmıştı, klibin sonunda yere düşen gencin de Sagopa'yı temsil ettiği düşünülmüştü. Fuchs yıllar sonra bir röportajında şarkının ve klibin Sagopa'yla bir alakası olmadığını söyledi.

        Sansar Salvo'nun verse'ü o zamanki hırçın stilini yansıtıyor. Verse'ünde, beraber hareket ettiği oluşumlardan da bahsetmiş. Fuchs ise karşısındakine öğüt veren bir master / koç tavrı takınmış. “Bu rap bitmez oğlum, sensiz de yürür.” diyerek ders vermiş. Hemen hemen aynı yaşlarda oldukları için, “oğul” diye hitap ettiği bu kişinin Sagopa olmadığı düşünülebilir. Albümün en iyi şarkılarından.
10/10

        5- “Her Gece”

        Melanko-protest diyebileceğimiz, sağlam bir parça. İlk verse'te içe dönük sözler varken, ikinci verse'te terör olaylarıyla ilgili sözlere yer verilmiş. Müziği çok güzel, nakarat da nefis. En güzel Fuchs şarkılarından.
10/10

        6- Türbülans Skit

        Bir beatbox geçişi. Güzel; ama puanlamaya dâhil edilebilecek bir ağırlığı yok.
0/0

        7- “Türbülans”

        Fuchs ve Cabbar'ın düeti olan, hareketli bir şarkı. Fuchs sona doğru “Huzur N Darem” diyerek ilk solo albümüne selam göndermiş. Şarkıdaki arka plan sesleri güzel ama çok gerekli değil gibi. Nakarat yerine ritim tutuşun tercih edilmesi de pek iyi bir hamle olmamış.
5/10

        8- “La La La”

        Hoş bir müziğe sahip Fuchs - Ayben düeti. Geçen şarkıda olduğu gibi bu şarkıda da nakarat yerine ritim tutuş var. Fuchs alışılmadık şekilde sert yazmış. Hem onun hem de Ayben'in kullandığı kaba tabirler şarkının edebî değerini aşağıya çekmiş. Sondaki “La la la” kısmı da biraz daha kısa olabilirdi.
6/10

        9- “Çekme Kardeşim”

        Albümün klip gelen şarkılarından. Magazin programlarıyla ilgili bir şarkı; ama eleştiri konusu yapılan şey magazin programlarından ziyade bu programlara malzeme olan davranışlar ve ünlülerin kendilerini reklam etme istekleri diyebiliriz. Onların “Çekme kardeşim” söylemi de nakarata taşınmış. Biraz basit ama hoş bir nakarat olmuş diyebiliriz.
6,5/10

        10- “İstanbul Attack”

        İstanbul Attack grubunun Ramiz dışındaki üyelerinin yer aldığı bu şarkıya grubun adı verilmiş. (Ramiz'in yer almamasının sebebi aralarındaki anlaşmazlık olmalı. Fuchs bir röportajında Ramiz'le anlaşmazlık yaşadıklarını söylemişti.) Parça funky-rap türünde; danstan, eğlenceden ve kızlardan bahseden bir şarkı. Kendi türünde iyi olabilir belki ama tür kötü.
3/10

        11- “Sis Perdeleri”

        İsmi melankolik bir beklenti yaratsa da sadece Önder'in verse'ü duygusal içerikli. Fuchs battle sözler yazmış ve yine sertliğin çıtasını yükseltmiş. Albüm içinde dinlenebilecek olan ama özellikle açıp dinleme isteğini pek uyandırmayacak bir parça olmuş.
4/10

        12- “Sabaha Kadar Bodrum”

        Albümün funky-rap türündeki parçalarından. Yine “gece”, “sıcak”, “dans”, “parti” gibi kelimeler kullanılan bir şarkı olmuş. Funky-rap'in klasik söylemlerinden ileri gidemeyen bir parça daha. Kısalığı itibarıyla da bir çeşit interlude tadı vermekte.
2,5/10

        13- Tapeman

        Bir öncekine göre oldukça uzun olan bir beatbox geçişi. İkinci geçişin de beatbox olması iyi olmuş diyebiliriz; ama puanlamaya dâhil etmeye gerek yok.
0/0

        14- “Yağmur”

        Yağmurlu bir gecede kurtların hırlama ve uluma sesleriyle şarkıya giriş yapıyoruz. Sonrasında başlayan müzik ve sözler gayet güzel. Fuchs funky-rap'ten melankolik rap'e dönüyor ve derin bir oh çekiyoruz. Albümün buna ihtiyacı vardı.
8,5/10

        15- “Rap Bizim İçin”

        Fuchs ve Sahtiyan düeti olan şarkı albümün orta seviye şarkılarından. Fuchs rapten bahseden sözler söylemişken Sahtiyan beat'e bağlı kalarak hafif konulardan bahsetmiş. Müziğin pek bir cazibesi yok, nakarat da üst düzey değil.
4,5/10

        16- “Kader”

        Fuchs, Cambaz ve Recai düeti olan melankolik bir şarkı. Üç rapçi de gayet güzel sözler yazmışlar. Nakarat albümün en güzel nakaratlarından, ama çok tekrar etmiş. Cambaz'ın cümleleri biraz uzun, o sebeple ritme uydurmak için hızlı söylemiş. Bu nokta dinleyiciyi biraz yorabilir.
8/10

        17- “Eski Okul”

        Eski okuldan iki ismin, Yener ve Fuchs'un düeti. Fuchs yine hafiften kızgın bir tavırla söylemiş. Yener Çevik de coşkulu bir tavırla söylüyor, nakaratta ise iyice uçuyor. Albümün orta seviye şarkılarından.
6,5/10

        18- Skit

        Son molayı skit'le yapıyoruz. Skit'te önce sessizlik, sonra çakmak sesleri, teybi ileri sarma sesleri var. Kısa bir tiraddan sonra albümdeki bazı şarkılardan kesitler giriyor. Bu parça outro olarak koyulsaydı daha iyi olabilirdi.
7,5/10

        19- “Vaktimiz Yok”

        Fuchs, Türkçe rap'te o zamanlar yaşanan kavgalardan, kamplaşmalardan sıkıldığını, kimseye kin beslemediğini anlatan bir şarkı yapmak istemiş ve gayet güzel olmuş. Kuvvetmira çatısı altındayken yaşanan birlik havasını yansıtan satırlara yer vermiş, o zaman yaşananlardan bahsetmiş. Albümün en güzel şarkılarından.
8,5/10

        20- “Outro”

        Sadece birkaç saniye süren bir beatbox, sonda da “Fuchs” deniyor. Doktor bu ne? Geçiş olsaydı puanlamaya dâhil etmezdik ama outro olduğu için dâhil ediyoruz.
1/10

        Albüm Ortalaması: 6,27 ~ 6,25

        Fuchs'un Selâm albümü çeşitlilik arz eden bir albüm; battle rap'e, melankolik rap'e, funky-rap'e ve beatbox'a yer verilmiş. Albümün düet kadrosu da epey geniş.


        Albüm çok iyi şarkılarla başlayıp bir ara düşüşe geçiyor, sona doğru bir iki gol daha atıyor. Kaba tabirler barındıran battle rap'ler, funky-rap'ler ve albümde bir ağırlığı olmayan outro Selâm albümünün en düşük ortalamaya sahip Fuchs albümü olmasına yol açıyor. Ortalamayı aşağı çeken şarkılar görmezden gelinip, 6 ve üzeri puan alan 12 parçanın ortalamasına bakılsa 7,75 puan yapıyor, bu parçalar da Selâm albümünün Fuchs'un kariyerinde es geçilmemesi gereken, önemli bir albüm olmasını sağlıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder