Ceza, Med Cezir albümünden
sonra sırasıyla Rapstar,
Feyz Al EP,
Yerli Plaka ve
Evin Delisi EP'yi
çıkarmış; daha sonra Killa Hakan'la beraber Bomba
Plak albümünü
yapmıştı. EP harici dördüncü solo albümü olan Onuncu
Köy'ü ise 2010
yılında çıkardı. Rapstar
ve Yerli
Plaka'da çok sayıda
şarkı bulunuyordu, ayrıca düetler yer alıyordu. Onuncu
Köy'de Ceza niceliği
aşağı çekmiş ve düet parçaya yer vermemişti. Onuncu
Köy; Ceza'nın Med
Cezir'le yakaladığı
çıkışın ardından “Rapstar”, “Holocaust”, “Fark Var”,
“Yerli Plaka”, “Hiç Yok Deme Hit Çok” gibi pop-rap
şarkıların kimi dinleyicide uyandırdığı olumsuz intibayı
ortadan kaldıracak derecede nitelikli bir albüm.
Onuncu
Köy albümü ikisi sözsüz intro ve outro olmak üzere toplam
15 parçadan oluşuyor. Beat'lerin önemli bir kısmı (altı tanesi)
Roka imzası taşımakta; Da Poet, Moralpartre ve Yusuf Köybaşı'nın
da ikişer beat'i var. Bazı beat'ler de ortak çalışma ürünü.
Ceza'nın bu beat'lerle nasıl işler çıkardığına bakalım.
1-
“Kapı” (İntro)
Roka
yapımı beat gerçekten yatıştırıcı ve hoş bir müzik. Sözsüz
intro'ların albüm içinde bir ağırlığı olmazsa “Olsa da
olur, olmasa da” denebilir. “Kapı” bu tür çalışmalardan
olmayıp, gerçekten albüme katkısı olan bir intro nasıl olur
gösteriyor bizce.
9/10
2-
“Kim Bilir”
Melanko-protest
bir parçayla şarkıların açılışını yapıyoruz. Yumuşak
tınılı bir beat, duygusal ve didaktik sözler bir araya gelmiş.
Dertleşir gibi yazılan satırlar var. Nakarat karşıtlıklar
üzerine kurulu, soru içerikli. Eskimeyecek şarkılardan.
10/10
3-
“Bir Minik Mikrofon”
Bir
önceki şarkı gibi klip gelen parçalardan olan “Bir Minik
Mikrofon”da protest tema, “Kim Bilir”e nazaran öne çıkmış
vaziyette. Müzik de gaza getiren cinsten, tek başına da dinlenmeye
müsait. Ceza kelimelerin vurgularını beatle uygun olarak güzel
ayarlamış. Nakarattaki “Bir minik mikrofonunu getir” cümlesi
zamanında pek anlaşılamamıştı; onun dışında herhangi bir
pürüz yok.
“Penaltıdan
gol attığımda tabelaya bile koymuyorum.” cümlesi oldukça
vurucu. “Gerçeklerden uzaklaştırdı bu komplo kurguları /
Seks-i memnu yaşantısı, eski roman yalanları” sözleri de
önemli. O zamanlar çok izleyicisi olan “Aşk-ı Memnû”
dizisine yapılan bu gönderme, Mevlânâ'nın “Şehvetin adını
aşk koydular” diyerek dile getirdiği duruma işaret ediyor. “Eski
roman yalanları” tabiriyle de ısıtılıp ısıtılıp önümüze
sunulan konulara gönderme yapılmış. (Tabii Hâlid Ziya
Uşaklıgil'in anlattığı Aşk-ı Memnû hikâyesi modernize olmuş
şeklinden biraz farklı idi.) Şarkıdaki “kukla” benzetmesi de
önüne sunulana atlayan ve düşünemeyen bireyler yaratıldığına
işaret ediyor. Teröre karşı yazılan satırlar da son verse'e
noktayı koyuyor. “İnternette '10 numara şarkı' diye arattım;
bu çıktı.” denilesi bir parça.
10/10
4-
“Eğer Beni Görürsen”
Albüm
iki protest parçadan sonra bir nevi stres atma parçasıyla devam
ediyor. Müzik yabancı entrika müzikleri gibi. Ceza beate gayet
uygun sözler söylemiş; ama konu biraz dağınık gibi. Elif Çağlar
Muslu'ya ait olan nakarat şarkıya, dolayısıyla albüme güzel bir
tat katmış. Âşık Veysel, Neyzen Tevfik, Nâzım Hikmet ve Mehmet
Âkif'e gönderilen selâm çok önemli. Güzel bir şarkı.
9/10
5-
“Onuncu Köy”
Albüme
adını veren parça bizi beşinci sırada karşılıyor. İlk iki
şarkının çıtayı çok yükselttiği albüme adını sadece
isminin vuruculuğuyla değil, içeriğiyle de vermeyi hak ettiğini
gösteren bir parça. Müzikle temanın uyumu, ilk verse'te
kullanılan kafiyelerin uzayıp gitmesi, yorucu olmayıp vurucu olan
tekrarlarla inşa edilmiş nakarat, didaktizm, deyimler, metaforlar,
akıcılık... Anlatılmaz, dinlenir.
10/10
6-
“Evinden Uzakta”
Albümün
hareketli parçalarından. Şarkıyı dinledikçe, Ceza'nın işin
matematiğine oldukça kafa yorduğunu anlıyoruz. Asonans ve
aliterasyonlar sözlerin içeriğinin önüne geçebilecek kadar ön
planda denebilir. Başarılı bir şarkı; ama on numara denebilecek
işlerin bir iki tık altında kalmış.
8/10
7-
“Terzi”
Albümün
hem müzik hem de sözler açısından en kasvetli şarkısı. Sagopa
ve Kolera'nın eleştiri konusu yapıldığı parça rap camiasında
oldukça ses getirmişti. Ceza'nın sözlerinde “Haklı olan
benim.” mesajı oldukça belirgin. Son verse'te protest sözler de
var.
10/10
8-
“Battle Edebiyatı”
Albümün
temposu en yüksek şarkılarından. İsmi itibarıyla oldukça ilgi
çekici, ama edebî açıdan “Onuncu Köy” ayarında bir parça
değil. Beat cezbedici, ama zengin melodiler içermiyor. Öte yandan
sözlerin akıcılığı ve içeriğe odaklanma mecburiyeti beat'in
görece kısırlığını toparlıyor. Hem protest, hem battle
içerikli sözler içeren güzel bir parça. Verse'ler içinde en
sağlamı ilk verse denebilir. Kelimelerle oynama anlamında da
üçüncü verse sivriliyor. Nakarat ciks.
9/10
9-
“Dünden Ne Kaldı”
Albümün
-konser vs. görüntüleriyle- klip gelen çalışmalarından olan
“Dünden Ne Kaldı”, albümdeki en yatıştırıcı müziğe
sahip olan şarkı. Beat Yusuf Köybaşı'nın çalışması. Protest
- didaktik temanın lirizm ile harmanlanışı sonrasında ortaya
eskimeyecek bir şarkı çıkmış. Tam akşam saatlerinde arabada ya
da otobüste kulaklıkla dinlemelik bir şarkı olmuş diyebiliriz.
(Araba yarışı oyunlarında kokpit kamerasıyla oynarken de iyi
gider.) Nakarattaki “Ben Ceza'yım zaten, yeter, biraz suçlu
aransın.” sözü ve karanlık - aydınlık karşıtlığının
kullanılışı süper. “Felâketler her tarafta, tamam anladık da
/ Güzellikler de var her tarafta” dizeleri umut aşılıyor.
Albümdeki çoğu protest şarkı ile bu parça arasında kalsak hiç
düşünmeden bunu tercih ederdik; bir tek “Onuncu Köy” şarkısı
tereddüt yaratır.
10/10
10-
“Kendi Kendine”
Toparlanalım,
çünkü yine hareketli bir şarkı geliyor. Battle-protest kabul
edebileceğimiz parça, albümün bu klastaki şarkıları içerisinde
en yüksek tempolusu olmuş. Hiç zorlanmadan söyleniyor gibi
gözüken dizelerle, akıcı bir şekilde yazılmış. Ses açısından
birbirine yakın kelimelerin veya aynı kelimelerin farklı
bağlamlarda birbirini takip etmesi çok seri şekilde oluyor.
(“Kendi kendine” & “Kendi bendini”, “Aynı böyle” &
“Aynen öyle” vs.) “Kertenkele - yerden yere - birdenbire”
kafiyeleri çok sağlam olmuş.
10/10
11-
“Bir Var Bir Yok”
Albümün
ikinci dissi olan “Bir Var Bir Yok”; “Terzi”nin aksine
hareketli bir parça. Müziği, ritmi ve özellikle nakaratıyla gaza
getiren parçanın ismi, Ceza'nın bir röportajından anlaşıldığı
üzere “Kerim Fenasi” olarak düşünülmüş. (İyi ki de öyle
koyulmamış.) “Terzi” Sagopa ve Kolera'ya dissti; bu şarkı ise
Sagopa'ya ve daha çok da Norm Ender'e yönelik bir diss. (Bir de
geçen şarkıda da söz konusu edilen bir şovmen var da kim
olduğunu tam bilemiyoruz.) Şarkıda protest sözler de var; bu
sözler ikinci verse'te daha ön planda. Ceza'nın belli başlı diss
parçaları arasında birini birinci seçmemiz gerekirse bizce tacı
bu şarkı takar. Taç demişken, hem siyasilere hem de Norm'a
gönderme olarak okunabilecek “Kral olmadan taç takanlar kafaya /
Karanlıktan kurtuluşun çaresiyle ben yokum bu işte” cümlesi
önemli.
10/10
12-
“Çivi Gibi Çak”
Rock
tarzında denebilecek olan beat Roka'nın çalışması. Parça;
albümün çıkışından seneler sonra “Bizim Hikâye” dizisinin
bir bölümündeki dövüş sahnesinde kullanıldı. Galiba 90'lı
yıllarda bir reklamda vardı bu “Kafasına kafasına çivi gibi
çivi gibi çak çak çak” lafı; Ceza da şarkısında bu mottoyu
diriltmiş. “Ağızdan çıkanı silmez tipeks” sözü de çok
sıradışı olmuş. Üçüncü verse parçayı uçuruyor.
8,5/10
13-
“Dünya Dönüyor”
Bu
parçanın beati de slow rocka selam çakıyor. Ceza parçaya tenasüp
sanatıyla (aslan, kral, orman, maymun, muz) başlamış. Nakarat
dünyanın dönüşündeki devinime uygun şekilde süreklilik arz
ediyor. Şarkı güzel olsa da albümde ağırlığı olan şarkılara
nispeten biraz altta kalıyor.
8/10
14-
“Al Senin Olsun”
Albümün
en ayrıksı diyebileceğimiz şarkısı; belki de bu sebeple sona
konmuş. İçerik itibarıyla albümün diğer şarkılarına benzese
de sanki tarzı itibarıyla “Fark Var”, “Yerli Plaka”, “Açık
Ara Bul Kon” gibi şarkılara daha çok benziyor. Hem hareketli
olması, hem kafiyenin seyrine uyarak konunun biraz dağınık
gitmesi, hem de sözlerden çok ritme odaklanmaya müsait olması
sebebiyle bize öyle geldi. (Terimsel ifadeyle “pop-rap” de
diyebiliriz.) Bu parça da Ceza'nın klasik kalite çıtasının
altında kalmayan bir parça olmuş.
8,5/10
15-
Outro
Ve
kapanış. “Her güzel şeyin bir sonu var” derler ya -niyeyse-
... İntro gibi outro da Roka'ya ait. Çok acayip bir havası var.
Safari veya Vahşi Batı temasını andırır bir başlangıç
yapıyor. Sonrasındaysa başarı öykülerini, yarışmalardan
elenişleri falan hatırlatan bir müziğe evriliyor. Güzel bir
müzik; ama “Kapı”ya göre altta kalmış. Belki de introya isim
konulup outroya konmamasının sebebi de outronun çok
sivrilmediğinin düşünülmesidir.
7/10
Albüm
Ortalaması: 9.13
~ 9.1
Albüm,
Ceza'nın Türkçe rap'te neden üstat olduğunu gösteren bir puanı
tutturdu. Başta söylediğimiz gibi, önceki iki solo albümde
-şarkıların fazla olmasının da etkisiyle- ortalamayı aşağı
çeken ikişer üçer şarkıya rastlayabiliyorduk (Örnek vermek
gerekirse Rapstar'da
“Buna Dur Dedi General”, Yerli
Plaka'da
“Orientjazz”.). Bu albüm, her bir parçanın tekrar tekrar
dinlenmeye layık olduğu bir albüm olmuş. Med Cezir'in kendi
zamanındaki ağırlığı bir yana bırakılırsa, puan itibarıyla
Onuncu Köy
önde. Ceza en iyi albümünün Suspus
olduğu kanısında idi; altyapılar o albümde daha canlı ise de bu
albüm -bizce- Ceza'nın zirve albümü.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder