Dr. Fuchs, Ceza
ile çıkardıkları iki albümden sonra, 2004'te ilk solo albümü
olan Huzur N Darem'i
çıkarmıştı. Fuchs'un kariyerine tek başına devam etmesinde o
askerdeyken Ceza'nın Med
Cezir albümünü
çıkarması etkili olmuştu. Huzur
N Darem albümü biri
intro, biri outro, ikisi de interlude olmak üzere toplam 15 şarkıdan
oluşuyor. Yıllar sonra ikincisi gelen albümü mercek altına
alalım.
1-
“İntro”
Albüme
kısa, sözlü bir introyla giriş yapıyoruz. Albüme adını veren
“Huzur N Darem” ifadesine ilk defa bu intronun sonunda
rastlıyoruz. (İlerideki birçok şarkıda da geçecek.) Sözler
dinleyiciyi tam yakalamışken parça bitiyor diyebiliriz.
7,5/10
2-
“Kara Maskeli İstanbul”
Şarkının
beat'i biraz monoton ama hoş. Fuchs'un sözleri ve kendine özgü
okuyuşu beat'e yakışıyor. Sagopa Kajmer ritim ve flow açısından
sağlam, protest bir verse yazmış. Funky C de İngilizce bir
verse'le katılıyor şarkıya. Güzel bir birliktelik.
10/10
3-
“Tilki Dansı”
Parçanın
beat'i Türk sanat müziğinden esintiler taşımakta. Kendine
“tilki” diyen Dr. Fuchs (“Fuchs” kelimesi Almancada tilki
demek zaten) bu beat üzerine battle sözler yazmış. Kim olduğunu
bilemediğimiz birilerine meydan okuyor. Kendisinin “rape âşık
bir şair” olduğunu söylüyor ve “Savaşım sözlerimde saklı.”
diyor. Rapteki bazı ifadeler zamanla kullanıla kullanıla
aşınabiliyor veya özgünlük hissini veremeyebiliyor; ama bu şarkı
bu tür sözlerin henüz klişeleşmediği zamanlardan.
7/10
4-
“Askerden Mektup”
Dr.
Fuchs askerlik yaparken hissettiklerini ve düşündüklerini anlatan
bir şarkı yapmış ve albümüne koymuş; sözleri oradayken yazmış
da olabilir. (Aslında sözler beat üzerine yazılıyor. Beat'i
kendi yapmayan birinin beat olmadan sözler yazması biraz zor; ama
en azından orada bu konuları düşünmüş olmalı.) Şarkıda
askerlik hayatı ve aile özlemini yansıtan satırlar yanında
Ceza'ya göndermeler içeren satırlar bulunuyor. Fuchs askerdeyken
Ceza'nın solo bir albüm yapması bir anlamda Nefret grubunu dağıtan
bir hareket olmuştu. Fuchs da Ceza'nın solo bir kariyere
yönelmesini kendisine yapılmış bir ayıp olarak telakki etmiş.
Bu durum Fuchs'u da solo bir albüm yapma konusunda tetiklemiş ve
ortaya Huzur N Darem albümü çıkmıştı; albümdeki bu
şarkıda da Ceza'ya sitemde bulunmuş. Med Cezir albümünde
yer alan “Kalbim, Rapim, Nefretim, Cezam” şarkısından da bir
kesit alınmış ve “Nefretim” kelimesi tekrar edecek şekilde
scratch atılmış. Buradaki “Nefret” hem grubun adına bir
gönderme olarak, hem de Ceza'nın grubu dağıtması dolayısıyla
Fuchs'un yaşadığı hissi yansıtacak şekilde kullanılmış
diyebiliriz.
Ceza
ve Fuchs ilerleyen zamanlarda aradaki buzları eritip “Nefret Geri
Geliyor” diye bir parça da yapmışlardı; ama Nefret grubu geri
gelemedi. Şarkıya dönecek olursak; müziği çok hoş, sözlerin
samimiliği dinleyiciyi yakalamasını sağlıyor; ama temanın
gereği olarak ritmi durgun olduğu için sona doğru baymaya
başlayabilir.
10/10
5-
“Bu Dünyada Yaşadıkça Savaş”
Şarkı,
isminin uyandırdığı beklentinin aksine hareketli bir müziğe
sahip. Eğlenceli müzik üzerinde hayat muhasebesi ve battle sözler
aslında güzel olmuş. Fuchs'un verse'ü ve nakarat güzel, ritim
güzel oturmuş. 9.C.C.'nin kendine has okuyuşu da parçaya farklı
bir tat katıyor.
7,5/10
6-
“Yalan”
Sade
bir müziğe sahip melankolik şarkı. Sözler güzel, öğüt
içerikli nakarat ve scratch de güzel olmuş.
10/10
7-
“Dünya Dönüyor”
Beat'i
tasavvuf müziğinden esintiler taşıyan, protest mahiyette bir
şarkı. Türkçe rap'in olmazsa olmaz konularından olan savaş
karşıtlığı ve Amerika eleştirisi işlenmiş. Bu olumsuzluklara
tepki göstermek her ne kadar pasif direniş örneğiyse de insanlar
ellerinden geldiği kadarıyla mükellefler. Güzel bir şarkı.
8/10
8-
“İnterlude”
Geçiş
müziği söz içermiyor, müzikal açıdan da çok özel bir tarafı
yok denebilir. Elbette hiç yoktan iyi; ama “olmasa da olur” da
denebilecek bir yapıda.
7/10
9-
“Sokakların Melodisi”
Hoş
bir müziği olan şarkı rap yaşantısına dair sözler içeriyor.
Fuchs alışık olmadığımız şekilde hızlı okumuş; cümlelerin
uzunluğu ve bu cümleleri ritme uydurma çabası bunda etken. Fuchs
battle tarzda, iddialı ve meydan okuyucu satırlar yazmışken
Sagopa ilk gençlik çağını ve o zamanlardaki rap yaşantısını
duygusal şekilde anlatmış. Mista Brown da sakin bir tavırla
okuduğu verse'üyle kapanışı yapıyor.
8/10
10-
“Dilimde Rapim”
Türkçe
rap'te klasikleşmiş olan “Ben rap yapıyorum; benim rapim böyle,
senin rapin şöyle” minvalinde sözlerin yer aldığı bir parça.
Altyapıya uygun bir tema seçilmiş ve güzel bir party-rap örneği
ortaya çıkmış. İki rapçi de beat'e güzel ayak uydurmuşlar,
öte yandan Funky C biraz daha fazla ritim oyunu yapmış
diyebiliriz. Beat'teki esintiler altyapının Sagopa'ya ait olduğunu
tescil ediyor gibi, albümün en güzel beat'lerinden.
8,5/10
11-
“Havalar Attın”
Battle
- party-rap karışımı diyebileceğimiz parça üç kişinin yer
almasına rağmen sadece iki buçuk dakika sürüyor; gerçi teması
itibarıyla çok da uzun olmaması daha mantıklı. Fuchs “Havalar
attın, kafama taktım.” derken, kendi rapine güvenen ancak rapte
onun kadar iyi olmayan birine gönderme yapıyor olmalı. (Böyle
biri gerçek hayatta olmayabilir; rapin klasik argümanları bunlar
sonuçta.) Rapte rapçilerin sanatlarını yarıştırması alışıldık
bir olaydır; Fuchs da bu ibareleri albümdeki birkaç şarkıda
(“Askerden Mektup”, “Dilimde Rapim”) kullanmış. Recai ve
Funky C de parçada güzel rol oynamışlar; ama parçada en çok öne
çıkan öğeler beat ve nakarat diyebiliriz.
6/10
12-
“Bahanem”
Albümün
ikinci interlude'si. Sonda yer alan cümle/skit (“Gerçek her zaman
doğru cevaptır.”) Sagopa Kajmer'in
Bir Pesimistin Gözyaşları albümündeki “Minimalite”
nin başında yer alıyordu. Bu albümde “Minimalite” ile skit
ayrılmış niyeyse.
İnterlude'ler
albümde dinleyici için kısa bir mola vermeye yarıyor diyebiliriz.
O dönemlerde şarkıları tek tek dinlemek kasetleri ve CD'leri
ileri geri sardırmakla mümkündü; albümü baştan sona dinlemek
de yorucu olabiliyor. Dolayısıyla o zamanlarda interlude'ler daha
işlevseldi diyebiliriz. Skit veya söz içermeleri de -dönem fark
etmeksizin- albüm içindeki ağırlıklarını arttıran bir
tercih oluyor; ama her dinleyici ihtiyaç duymayabilir.
7,5/10
13-
“Minimalite” (Remix)
Şarkının
ilk versiyonu Sagopa Kajmer'in Bir Pesimistin Gözyaşları
albümünde yer almaktaydı. Düetlerin iki sanatçının
albümünde de yer alması güzel bir fikir aslında. Fuchs'un
albümünde yer alan bu versiyonda skit ayrı bir interlude içinde
yer almış, beat değişmiş ve Ceza da şarkıya katılmış.
(Aslında albümde hem “Askerden Mektup”un hem de Ceza'yla düetin
yer alması biraz garip olmuş diyebiliriz.)
Remixte -asıl versiyondakinin aksine- gerilimli bir beat var. Biz diğer
beat'i daha çok beğendik. Beat bakımından asıl versiyon,
Ceza'nın da yer alması bakımından bu versiyon öne çıkıyor;
ama Ceza biraz ayrıksı bir verse girmiş diyebiliriz. Şarkının
öne çıkan ismi Sagopa.
8/10
14-
“Ümitsiz Dağlar”
“Ümitsiz
dağları aştım geldim.” diyor Fuchs. (Burada “ümitsiz”
kelimesi “ümitleri kıran” manasında kullanılmış.) Şarkı
hayat ve rap hayatındaki savaşlardan bahseden bir şarkı. Müziğe
uygun sözler yazılmış, nakarat ön planda. Gayet güzel bir
şarkı, albümün en iyilerinden.
9/10
15-
“Outro”
Sözler
içeren bu outro nakaratı da olsaydı müstakil bir parça
olabilirdi. Şarkıda gelir adaletsizliği, insanların yaşam
standartları arasındaki uçurum, hayal-hakikat tezadı gibi konular
işlenmiş. Bir duaya da yer verilmiş. Yer verilen dua dünyada
yaşanan adaletsizliklerin, yoksullukların vs. insanların
seçimlerinden kaynaklandığı fikrini yansıtmakta. Dünyada
yaşanan olumsuzluklardan bazen Yaradan sorumlu tutulabiliyor, bu
olumsuzluklar dine de fatura edilebiliyor ve insanlar dinden soğuyup
başka inanç sistemlerine ve ideolojilere sığınabiliyorlar.
Kaderci anlayıştakiler de türlü olumsuzluklarla boğuşan
insanlara katıksız sabrı tavsiye edebiliyorlar. Ancak yaşanan
bazı olumsuzluklar kulların iradesinden kaynaklanır; dolayısıyla
başa her gelene sabretmek de bu olumsuzluklara sebep olan bazı
kimselerden hesap sorulmayan bir ortamın oluşmasına sebebiyet
verir. Bu sebeple; yaşanan bazı olumsuzluklar kullara fatura
edilmeli, kişisel ve toplumsal haklar aranmalıdır. Fuchs da
şarkısında bu tavırla hareket ediyor, lüks yaşam ve kişisel
rahat uğruna insanların büyük bir çoğunluğunun kıt kanaat
geçindiği bir ortamın ekmeğini yiyenleri Allah'a havale ediyor.
Şarkı açısından bakarsak, duaya ikinci verse'te yer verilseydi
belki daha isabetli olurdu.
10/10
Albüm
Ortalaması: 8,26 ~ 8,25
Türkçe
rap tarihinin en önemli albümlerinden olan Huzur N Darem
çeşitlilik arz eden bir albüm; battle, melankolik, protest,
party-rap türlerinde parçalar içeriyor. Parçaların kimisi
duygusal yönden dolu, kimisi arada kafa dinlemek için açmaya
müsait. Altyapılar güzel değerlendirilmiş. Düetler albüme renk
katmış, özellikle Sagopa'nın olduğu düetlerde Sagopa öne
geçmiş.
Albümdeki
bazı şarkılar nispeten orta seviye kabul edilebilir, iki
interludenin albümde çok önemli bir rol oynamaması da ortalamayı
aşağı çeken bir faktör. İntro ve interludeler hesaba katılmazsa
albümün puanı 8,5 olmakta. O zamana kıyasla gayet sağlam olan
albüm, dinleyicilerin birçoğuna göre bugün dahi Fuchs'un zirve
albümü olma özelliğini koruyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder