5 Eylül 2020 Cumartesi

DR. FUCHS - HUZUR N DAREM ALBÜM ANALİZİ


        Dr. Fuchs, Ceza ile çıkardıkları iki albümden sonra, 2004'te ilk solo albümü olan Huzur N Darem'i çıkarmıştı. Fuchs'un kariyerine tek başına devam etmesinde o askerdeyken Ceza'nın Med Cezir albümünü çıkarması etkili olmuştu. Huzur N Darem albümü biri intro, biri outro, ikisi de interlude olmak üzere toplam 15 şarkıdan oluşuyor. Yıllar sonra ikincisi gelen albümü mercek altına alalım.

        1- “İntro”

        Albüme kısa, sözlü bir introyla giriş yapıyoruz. Albüme adını veren “Huzur N Darem” ifadesine ilk defa bu intronun sonunda rastlıyoruz. (İlerideki birçok şarkıda da geçecek.) Sözler dinleyiciyi tam yakalamışken parça bitiyor diyebiliriz.
7,5/10

        2- “Kara Maskeli İstanbul”

        Şarkının beat'i biraz monoton ama hoş. Fuchs'un sözleri ve kendine özgü okuyuşu beat'e yakışıyor. Sagopa Kajmer ritim ve flow açısından sağlam, protest bir verse yazmış. Funky C de İngilizce bir verse'le katılıyor şarkıya. Güzel bir birliktelik.
10/10

        3- “Tilki Dansı”

        Parçanın beat'i Türk sanat müziğinden esintiler taşımakta. Kendine “tilki” diyen Dr. Fuchs (“Fuchs” kelimesi Almancada tilki demek zaten) bu beat üzerine battle sözler yazmış. Kim olduğunu bilemediğimiz birilerine meydan okuyor. Kendisinin “rape âşık bir şair” olduğunu söylüyor ve “Savaşım sözlerimde saklı.” diyor. Rapteki bazı ifadeler zamanla kullanıla kullanıla aşınabiliyor veya özgünlük hissini veremeyebiliyor; ama bu şarkı bu tür sözlerin henüz klişeleşmediği zamanlardan.
7/10

        4- “Askerden Mektup”

        Dr. Fuchs askerlik yaparken hissettiklerini ve düşündüklerini anlatan bir şarkı yapmış ve albümüne koymuş; sözleri oradayken yazmış da olabilir. (Aslında sözler beat üzerine yazılıyor. Beat'i kendi yapmayan birinin beat olmadan sözler yazması biraz zor; ama en azından orada bu konuları düşünmüş olmalı.) Şarkıda askerlik hayatı ve aile özlemini yansıtan satırlar yanında Ceza'ya göndermeler içeren satırlar bulunuyor. Fuchs askerdeyken Ceza'nın solo bir albüm yapması bir anlamda Nefret grubunu dağıtan bir hareket olmuştu. Fuchs da Ceza'nın solo bir kariyere yönelmesini kendisine yapılmış bir ayıp olarak telakki etmiş. Bu durum Fuchs'u da solo bir albüm yapma konusunda tetiklemiş ve ortaya Huzur N Darem albümü çıkmıştı; albümdeki bu şarkıda da Ceza'ya sitemde bulunmuş. Med Cezir albümünde yer alan “Kalbim, Rapim, Nefretim, Cezam” şarkısından da bir kesit alınmış ve “Nefretim” kelimesi tekrar edecek şekilde scratch atılmış. Buradaki “Nefret” hem grubun adına bir gönderme olarak, hem de Ceza'nın grubu dağıtması dolayısıyla Fuchs'un yaşadığı hissi yansıtacak şekilde kullanılmış diyebiliriz.

        Ceza ve Fuchs ilerleyen zamanlarda aradaki buzları eritip “Nefret Geri Geliyor” diye bir parça da yapmışlardı; ama Nefret grubu geri gelemedi. Şarkıya dönecek olursak; müziği çok hoş, sözlerin samimiliği dinleyiciyi yakalamasını sağlıyor; ama temanın gereği olarak ritmi durgun olduğu için sona doğru baymaya başlayabilir.
10/10

        5- “Bu Dünyada Yaşadıkça Savaş”

        Şarkı, isminin uyandırdığı beklentinin aksine hareketli bir müziğe sahip. Eğlenceli müzik üzerinde hayat muhasebesi ve battle sözler aslında güzel olmuş. Fuchs'un verse'ü ve nakarat güzel, ritim güzel oturmuş. 9.C.C.'nin kendine has okuyuşu da parçaya farklı bir tat katıyor.
7,5/10

        6- “Yalan”

        Sade bir müziğe sahip melankolik şarkı. Sözler güzel, öğüt içerikli nakarat ve scratch de güzel olmuş.
10/10

        7- “Dünya Dönüyor”

        Beat'i tasavvuf müziğinden esintiler taşıyan, protest mahiyette bir şarkı. Türkçe rap'in olmazsa olmaz konularından olan savaş karşıtlığı ve Amerika eleştirisi işlenmiş. Bu olumsuzluklara tepki göstermek her ne kadar pasif direniş örneğiyse de insanlar ellerinden geldiği kadarıyla mükellefler. Güzel bir şarkı.
8/10

        8- “İnterlude”

        Geçiş müziği söz içermiyor, müzikal açıdan da çok özel bir tarafı yok denebilir. Elbette hiç yoktan iyi; ama “olmasa da olur” da denebilecek bir yapıda.
7/10

        9- “Sokakların Melodisi”

        Hoş bir müziği olan şarkı rap yaşantısına dair sözler içeriyor. Fuchs alışık olmadığımız şekilde hızlı okumuş; cümlelerin uzunluğu ve bu cümleleri ritme uydurma çabası bunda etken. Fuchs battle tarzda, iddialı ve meydan okuyucu satırlar yazmışken Sagopa ilk gençlik çağını ve o zamanlardaki rap yaşantısını duygusal şekilde anlatmış. Mista Brown da sakin bir tavırla okuduğu verse'üyle kapanışı yapıyor.
8/10

        10- “Dilimde Rapim”

        Türkçe rap'te klasikleşmiş olan “Ben rap yapıyorum; benim rapim böyle, senin rapin şöyle” minvalinde sözlerin yer aldığı bir parça. Altyapıya uygun bir tema seçilmiş ve güzel bir party-rap örneği ortaya çıkmış. İki rapçi de beat'e güzel ayak uydurmuşlar, öte yandan Funky C biraz daha fazla ritim oyunu yapmış diyebiliriz. Beat'teki esintiler altyapının Sagopa'ya ait olduğunu tescil ediyor gibi, albümün en güzel beat'lerinden.
8,5/10

        11- “Havalar Attın”

        Battle - party-rap karışımı diyebileceğimiz parça üç kişinin yer almasına rağmen sadece iki buçuk dakika sürüyor; gerçi teması itibarıyla çok da uzun olmaması daha mantıklı. Fuchs “Havalar attın, kafama taktım.” derken, kendi rapine güvenen ancak rapte onun kadar iyi olmayan birine gönderme yapıyor olmalı. (Böyle biri gerçek hayatta olmayabilir; rapin klasik argümanları bunlar sonuçta.) Rapte rapçilerin sanatlarını yarıştırması alışıldık bir olaydır; Fuchs da bu ibareleri albümdeki birkaç şarkıda (“Askerden Mektup”, “Dilimde Rapim”) kullanmış. Recai ve Funky C de parçada güzel rol oynamışlar; ama parçada en çok öne çıkan öğeler beat ve nakarat diyebiliriz.
6/10

        12- “Bahanem”

        Albümün ikinci interlude'si. Sonda yer alan cümle/skit (“Gerçek her zaman doğru cevaptır.”) Sagopa Kajmer'in Bir Pesimistin Gözyaşları albümündeki “Minimalite” nin başında yer alıyordu. Bu albümde “Minimalite” ile skit ayrılmış niyeyse.

        İnterlude'ler albümde dinleyici için kısa bir mola vermeye yarıyor diyebiliriz. O dönemlerde şarkıları tek tek dinlemek kasetleri ve CD'leri ileri geri sardırmakla mümkündü; albümü baştan sona dinlemek de yorucu olabiliyor. Dolayısıyla o zamanlarda interlude'ler daha işlevseldi diyebiliriz. Skit veya söz içermeleri de -dönem fark etmeksizin- albüm içindeki ağırlıklarını arttıran bir tercih oluyor; ama her dinleyici ihtiyaç duymayabilir.
7,5/10

        13- “Minimalite” (Remix)

        Şarkının ilk versiyonu Sagopa Kajmer'in Bir Pesimistin Gözyaşları albümünde yer almaktaydı. Düetlerin iki sanatçının albümünde de yer alması güzel bir fikir aslında. Fuchs'un albümünde yer alan bu versiyonda skit ayrı bir interlude içinde yer almış, beat değişmiş ve Ceza da şarkıya katılmış. (Aslında albümde hem “Askerden Mektup”un hem de Ceza'yla düetin yer alması biraz garip olmuş diyebiliriz.)

        Remixte -asıl versiyondakinin aksine- gerilimli bir beat var. Biz diğer beat'i daha çok beğendik. Beat bakımından asıl versiyon, Ceza'nın da yer alması bakımından bu versiyon öne çıkıyor; ama Ceza biraz ayrıksı bir verse girmiş diyebiliriz. Şarkının öne çıkan ismi Sagopa.
8/10

        14- “Ümitsiz Dağlar”

        “Ümitsiz dağları aştım geldim.” diyor Fuchs. (Burada “ümitsiz” kelimesi “ümitleri kıran” manasında kullanılmış.) Şarkı hayat ve rap hayatındaki savaşlardan bahseden bir şarkı. Müziğe uygun sözler yazılmış, nakarat ön planda. Gayet güzel bir şarkı, albümün en iyilerinden.
9/10

        15- “Outro”

        Sözler içeren bu outro nakaratı da olsaydı müstakil bir parça olabilirdi. Şarkıda gelir adaletsizliği, insanların yaşam standartları arasındaki uçurum, hayal-hakikat tezadı gibi konular işlenmiş. Bir duaya da yer verilmiş. Yer verilen dua dünyada yaşanan adaletsizliklerin, yoksullukların vs. insanların seçimlerinden kaynaklandığı fikrini yansıtmakta. Dünyada yaşanan olumsuzluklardan bazen Yaradan sorumlu tutulabiliyor, bu olumsuzluklar dine de fatura edilebiliyor ve insanlar dinden soğuyup başka inanç sistemlerine ve ideolojilere sığınabiliyorlar. Kaderci anlayıştakiler de türlü olumsuzluklarla boğuşan insanlara katıksız sabrı tavsiye edebiliyorlar. Ancak yaşanan bazı olumsuzluklar kulların iradesinden kaynaklanır; dolayısıyla başa her gelene sabretmek de bu olumsuzluklara sebep olan bazı kimselerden hesap sorulmayan bir ortamın oluşmasına sebebiyet verir. Bu sebeple; yaşanan bazı olumsuzluklar kullara fatura edilmeli, kişisel ve toplumsal haklar aranmalıdır. Fuchs da şarkısında bu tavırla hareket ediyor, lüks yaşam ve kişisel rahat uğruna insanların büyük bir çoğunluğunun kıt kanaat geçindiği bir ortamın ekmeğini yiyenleri Allah'a havale ediyor. Şarkı açısından bakarsak, duaya ikinci verse'te yer verilseydi belki daha isabetli olurdu.
10/10

        Albüm Ortalaması: 8,26 ~ 8,25

        Türkçe rap tarihinin en önemli albümlerinden olan Huzur N Darem çeşitlilik arz eden bir albüm; battle, melankolik, protest, party-rap türlerinde parçalar içeriyor. Parçaların kimisi duygusal yönden dolu, kimisi arada kafa dinlemek için açmaya müsait. Altyapılar güzel değerlendirilmiş. Düetler albüme renk katmış, özellikle Sagopa'nın olduğu düetlerde Sagopa öne geçmiş.

        Albümdeki bazı şarkılar nispeten orta seviye kabul edilebilir, iki interludenin albümde çok önemli bir rol oynamaması da ortalamayı aşağı çeken bir faktör. İntro ve interludeler hesaba katılmazsa albümün puanı 8,5 olmakta. O zamana kıyasla gayet sağlam olan albüm, dinleyicilerin birçoğuna göre bugün dahi Fuchs'un zirve albümü olma özelliğini koruyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder