Dr. Fuchs, Ne
İstiyor Düşünceler Biliyor musun EP'yi
tamamladıktan bir
yıl sonra, 2016'da Her
Şeye Rağmen isimli
albümünü yayınladı ve bu albümle piyasaya ve üretkenliğe
dönüş sinyali verdi. 2017'de de uzun süredir planladığı Huzur
N Darem 2 isimli
albümünü çıkardı. Bakalım Fuchs'un piyasaya dönüşü nasıl
olmuş.
Her
Şeye Rağmen albümü
bir solo parça (sözlü intro), bir interlude/geçiş müziği ve on
düet parçadan oluşmakta. Düet yapılan rapçiler arasında
piyasada ön planda olan isimler de var, yeraltından isimler de var.
“İnsanlık Bitiyor” ve “Konuşamıyorum” şarkılarına da
klip çekildi.
1-
“Her Şeye Rağmen”
Sözlü
bir intro demeye müsait olan parça kısa ve tek verse'den oluşuyor.
Albüme ismini veren parçanın introvari olması dinleyicilere biraz
garip gelebilir, bize de biraz garip geldi; ancak müzik ve söz
kalitesi açısından güzel bir şarkı. Üstelik bu parça sadece
bu albümün giriş parçası değil, aynı zamanda Fuchs'un tekrar
rap piyasasına adım attığını gösteren bir giriş parçası:
“Tilki oyuna giriyor, sene 2016, her şeye rağmen.”
8/10
2-
“İnsanlık Bitiyor”
Dr.
Fuchs'un Ses-Kes'le düeti olan parça bir protest rap örneği.
Parçada hem ülkemizdeki hem de dünyadaki sorunlara işaret edilmiş
ve herhangi bir günah keçisi bulunmak yerine tüm insanlığın bu
olanlarda payı olduğu ve/veya bu olanlardan zarar gördüğü
vurgulanarak “İnsanlık Bitiyor” denmiş. Bizce albümün en
başarılı şarkılarından.
10/10
3-
“Konuşamıyorum”
Dr.
Fuchs'un Albatros'la düeti olan parça Fuchs'un, rakiplerinden ve
eskiden dost olup şimdi bozuştuğu
kimselerden bahsettiği bir şarkı. Albatros'un verse'ü melankolik
açıdan ağır basıyor; bununla birlikte, karşısındaki saf
değiştirmiş kişi veya kişilere gönderme yapıyor gibi.
“Beyazlamış sakalların ve saçın” tabiri ve melankolik sözler
bu kişinin Sagopa olabileceğini düşündürüyor. Dr. Fuchs kendi
verse'ünde pek çok kimseye gönderme yapmış, aralarında Sagopa
var mı bilemiyoruz. “Yolumdaki kalleşlere bile ışık oldum.”,
“Size ilham verdiğim için taşlanır bu bedenim.” gibi sözler
eski dostlara gönderme yapıldığını gösteriyor. “Öfke
duvarlarını yıkabilmek nasiptendir.” sözü Sagopa ile ilgili
olabilir. Her neyse, Fuchs sözleri ritmik şekilde müziğe
başarıyla oturtmuş. Nakarat da çok güzel.
10/10
4-
“Sessiz Ol”
Dr.
Fuchs ve Sayedar'ın beraber kaydettikleri “Sessiz Ol” başarılı
bir parça. Müzik gerçekten hoş. İnsanın bazı durumlarda
fikrini belirtmesine bile izin verilmediği acı gerçeğinden
hareketle yazılan parça hem melankolik hem sert bir parça olmuş.
Fuchs kimi yerde kafiye kimi yerde redif kullanmış; bu da tekniğe
manadan daha fazla önem vermediğini göstermekte.
7,5/10
5-
“Kim Kazanacak Savaşı”
“Kim
Kazanacak Savaşı” albümde piyasa eleştirisi yapılan ve bazı
rapçilere meydan okunan parçalardan biri. Şarkının başında Dr.
Fuchs'un meydan okuyucu nakaratı dinleyiciyi karşılıyor, ardından
başarılı rhyme'larıyla Cash Flow yer alıyor, sonra da Fuchs'un
verse'ü geliyor. Şarkının müziği rap müzikte sık kullanılan,
birkaç saniyelik bir ritmin sürekli tekrarına dayanan tarzda bir
müzik; ancak dinleyiciyi rahatsız etmiyor. Müziğin ritmine uygun
bir konu seçilmiş ve eğlendirici bir parça olmuş.
6/10
6-
“Korkmazsan Kaçmazsan”
Dr.
Fuchs'un Kasırga ile düeti olan bu şarkı, “Kim Kazanacak
Savaşı”nın benzeri bir parça. Aynı konunun işlendiği bu
parçanın da müziği birkaç saniyelik bir ritmin tekrarına
dayanıyor. Gerek sözleri gerekse ritmi açısından “Kim
Kazanacak Savaşı”nın bir tık altında kaldığını belirtelim.
5/10
7-
“Kâğıt ve Kalemim”
İnterlude
olarak konulan müziğin ismi ve ritmi “Her Şeye Rağmen”
parçasından geliyor. Fuchs “Her Şeye Rağmen”in girişinde
“Kâğıt ve kalemim” diyordu; interlude'ye de böyle bir isim
vermiş. Sözsüz müzik olan interlude, “Her Şeye Rağmen”in
müziğinin daha soft, daha tiz bir şekilde yeniden sunulması
olarak karşımıza çıkıyor. Fuchs'un interlude için farklı bir
müzik koymak yerine ilk parçanın müziğini farklı versiyonla
sunması güzel bir fikir. Sözsüz olduğu ve ilk beatin bir şekilde
tekrarı olduğu için çok yüksek puan vermiyoruz.
6/10
8-
“Zulüm”
Dr.
Fuchs'un Cambaz'la düeti. Konu açısından “İnsanlık Bitiyor”la
benzerlik taşıyor. Değindiği sorunlar ve verdiği mesajlar
açısından önemli bir parça. “İnsanlık Bitiyor” hareketli
bir şarkıydı, “Zulüm” ise daha dokunaklı bir müziğe sahip
ve konu da daha dokunaklı şekilde işlenmiş. Parçanın önceki
düetlerden bir farkı da var; önceki düetlerde Fuchs ikinci
verse'ü söylemişken bu parçada ilk verse'ü söylüyor. (Fuchs,
albümdeki on düetin üçünde [“Zulüm”, “Bir Gün Bir
Yolda”, “Al Çal Kur Vur”] ilk verse'ü,
geri kalanında ikinci verse'ü söylemiş.) Hem Fuchs, hem Cambaz
anlam yönünden ve teknik yönden güzel verse'ler yazmışlar.
9/10
9-
“Bir Gün Bir Yolda”
Fuchs'un
Sansar Salvo ile düeti olan melankolik bir parça. Dinleyiciyi
sakinleştiren bir müziği var, sözler de müziğin ritmine uygun
olarak duygusal ağırlıklı yazılmış. Sansar kendi tarzında iyi
yazmış, ancak Fuchs'un daha önde olduğunu söyleyebiliriz.
Albümün en güzel parçalarından.
9,5/10
10-
“Ooo Piti Piti”
Dr.
Fuchs'un Joker'le düeti olan parça. Joker'in artık kendisiyle
özdeşleşmiş olan öfkeli ve meydan okuyucu tarzını bu parçada
da görmekteyiz. Melankolik rap icracıları da dâhil her rapçinin
öfkeli ve meydan okuyucu tarzda parçaları, dissleri olur elbette;
ancak Joker bu tarzda parçaları çok yaptığı ve bu şarkılarda
küfrü hoş görülebilecek düzeyin biraz üstüne çıkarak
kullandığı için bizce yaptığı işin edebî değeri olumsuz
etkileniyor. Şarkıya dönersek; bu parçanın eğlenceli bir parça
olduğunu söyleyebiliriz. Joker teknik anlamda gerçekten başarılı;
flow ve double rhyme'ları dinleyicinin kulağına oldukça hoş
geliyor. İkinci verse de albümdeki en sert Fuchs verse'lerinden
olmuş. Bunun dışında, şarkıda müziğin ve nakaratın ön plana
çıkarıldığını görüyoruz. Nakaratta pop müzikle dalga geçmek
için tekerleme benzeri sözler söylenmiş ve hoş olmuş.
7/10
11-
“Benim için Rap Saati”
Şarkının
ismi piyasaya dönüş mesajı veriyor. Hem Moskape hem Dr. Fuchs
ortalama verse'ler yazmışlar; ikisinin de az da olsa argo ve küfre
varan sözler söylemesi şarkının edebî değerini biraz düşürmüş
diyebiliriz. Albüm içinde dinlenmeye müsaitse de özellikle açıp
dinleme isteği uyandırmayacak bir parça olduğunu söyleyebiliriz.
6/10
12-
“Al Çal Kur Vur”
Dr.
Fuchs'un Heja ile düeti albümün melankolik parçalarından. Heja,
verse'ünde kısa kısa ve vurucu cümlelerle şiirsel bir dil
yakalamış, Fuchs ise melankolik şarkılarında görmeye
alıştığımız kalitede sözler yazmış. Albüm için güzel bir
kapanış şarkısı olmuş.
8,5/10
Albüm
Ortalaması: 7,7083 ~ 7,7
Her
Şeye Rağmen albümü
Dr. Fuchs'un önceki albümlerine nazaran az beğenildi; ancak şarkı
bazında ele aldığımız zaman albümde çok sağlam parçaların
yer aldığını görüyoruz. Melankolik, protest ve battle türü
parçalar albüme çeşitlilik katmış ve parçaların serpiştirme
mantığıyla konması (bütün melankolikler, bütün battle'lar,
bütün protestler arka arkaya değil, birer ikişer.) iyi olmuş.
Battle türü parçalar albümün genel ortalamasını aşağı çekse
de melankolik ve protest parçaların dinleyicilerin rap müzik
kütüphanelerinde yer vermeleri gereken şarkılar olduğunu
söyleyebiliriz. Beat'lerin çoğunlukla birkaç saniyelik, zengin
olmayan ritimlerin tekrarına dayanmasının albümün değerini
biraz olumsuz etkilediğini de ekleyelim. Yine de Her
Şeye Rağmen, aldığı
puanla iyi bir albüm olduğunu gösteriyor ve bu puanla kendisinden
önceki albümlerden Çöl
Tilkisi EP'yi ve
Selâm'ı
geçmiş oluyor. Öte yandan Selâm'daki
en sağlam 12 şarkının puanını ayrı düşünürsek Her
Şeye Rağmen'in
burun farkıyla ondan geride kaldığını ve sondan ikinciliğe
yerleştiğini söyleyebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder