11 Eylül 2020 Cuma

DR. FUCHS - HER ŞEYE RAĞMEN ALBÜM ANALİZİ


        Dr. Fuchs, Ne İstiyor Düşünceler Biliyor musun EP'yi tamamladıktan bir yıl sonra, 2016'da Her Şeye Rağmen isimli albümünü yayınladı ve bu albümle piyasaya ve üretkenliğe dönüş sinyali verdi. 2017'de de uzun süredir planladığı Huzur N Darem 2 isimli albümünü çıkardı. Bakalım Fuchs'un piyasaya dönüşü nasıl olmuş.

        Her Şeye Rağmen albümü bir solo parça (sözlü intro), bir interlude/geçiş müziği ve on düet parçadan oluşmakta. Düet yapılan rapçiler arasında piyasada ön planda olan isimler de var, yeraltından isimler de var. “İnsanlık Bitiyor” ve “Konuşamıyorum” şarkılarına da klip çekildi.

        1- “Her Şeye Rağmen”

        Sözlü bir intro demeye müsait olan parça kısa ve tek verse'den oluşuyor. Albüme ismini veren parçanın introvari olması dinleyicilere biraz garip gelebilir, bize de biraz garip geldi; ancak müzik ve söz kalitesi açısından güzel bir şarkı. Üstelik bu parça sadece bu albümün giriş parçası değil, aynı zamanda Fuchs'un tekrar rap piyasasına adım attığını gösteren bir giriş parçası: “Tilki oyuna giriyor, sene 2016, her şeye rağmen.”
8/10

        2- “İnsanlık Bitiyor”

        Dr. Fuchs'un Ses-Kes'le düeti olan parça bir protest rap örneği. Parçada hem ülkemizdeki hem de dünyadaki sorunlara işaret edilmiş ve herhangi bir günah keçisi bulunmak yerine tüm insanlığın bu olanlarda payı olduğu ve/veya bu olanlardan zarar gördüğü vurgulanarak “İnsanlık Bitiyor” denmiş. Bizce albümün en başarılı şarkılarından.
10/10

        3- “Konuşamıyorum”

        Dr. Fuchs'un Albatros'la düeti olan parça Fuchs'un, rakiplerinden ve eskiden dost olup şimdi bozuştuğu kimselerden bahsettiği bir şarkı. Albatros'un verse'ü melankolik açıdan ağır basıyor; bununla birlikte, karşısındaki saf değiştirmiş kişi veya kişilere gönderme yapıyor gibi. “Beyazlamış sakalların ve saçın” tabiri ve melankolik sözler bu kişinin Sagopa olabileceğini düşündürüyor. Dr. Fuchs kendi verse'ünde pek çok kimseye gönderme yapmış, aralarında Sagopa var mı bilemiyoruz. “Yolumdaki kalleşlere bile ışık oldum.”, “Size ilham verdiğim için taşlanır bu bedenim.” gibi sözler eski dostlara gönderme yapıldığını gösteriyor. “Öfke duvarlarını yıkabilmek nasiptendir.” sözü Sagopa ile ilgili olabilir. Her neyse, Fuchs sözleri ritmik şekilde müziğe başarıyla oturtmuş. Nakarat da çok güzel.
10/10

        4- “Sessiz Ol”

        Dr. Fuchs ve Sayedar'ın beraber kaydettikleri “Sessiz Ol” başarılı bir parça. Müzik gerçekten hoş. İnsanın bazı durumlarda fikrini belirtmesine bile izin verilmediği acı gerçeğinden hareketle yazılan parça hem melankolik hem sert bir parça olmuş. Fuchs kimi yerde kafiye kimi yerde redif kullanmış; bu da tekniğe manadan daha fazla önem vermediğini göstermekte.
7,5/10

        5- “Kim Kazanacak Savaşı”

        “Kim Kazanacak Savaşı” albümde piyasa eleştirisi yapılan ve bazı rapçilere meydan okunan parçalardan biri. Şarkının başında Dr. Fuchs'un meydan okuyucu nakaratı dinleyiciyi karşılıyor, ardından başarılı rhyme'larıyla Cash Flow yer alıyor, sonra da Fuchs'un verse'ü geliyor. Şarkının müziği rap müzikte sık kullanılan, birkaç saniyelik bir ritmin sürekli tekrarına dayanan tarzda bir müzik; ancak dinleyiciyi rahatsız etmiyor. Müziğin ritmine uygun bir konu seçilmiş ve eğlendirici bir parça olmuş.
6/10

        6- “Korkmazsan Kaçmazsan”

        Dr. Fuchs'un Kasırga ile düeti olan bu şarkı, “Kim Kazanacak Savaşı”nın benzeri bir parça. Aynı konunun işlendiği bu parçanın da müziği birkaç saniyelik bir ritmin tekrarına dayanıyor. Gerek sözleri gerekse ritmi açısından “Kim Kazanacak Savaşı”nın bir tık altında kaldığını belirtelim.
5/10

        7- “Kâğıt ve Kalemim”

        İnterlude olarak konulan müziğin ismi ve ritmi “Her Şeye Rağmen” parçasından geliyor. Fuchs “Her Şeye Rağmen”in girişinde “Kâğıt ve kalemim” diyordu; interlude'ye de böyle bir isim vermiş. Sözsüz müzik olan interlude, “Her Şeye Rağmen”in müziğinin daha soft, daha tiz bir şekilde yeniden sunulması olarak karşımıza çıkıyor. Fuchs'un interlude için farklı bir müzik koymak yerine ilk parçanın müziğini farklı versiyonla sunması güzel bir fikir. Sözsüz olduğu ve ilk beatin bir şekilde tekrarı olduğu için çok yüksek puan vermiyoruz.
6/10

        8- “Zulüm”

        Dr. Fuchs'un Cambaz'la düeti. Konu açısından “İnsanlık Bitiyor”la benzerlik taşıyor. Değindiği sorunlar ve verdiği mesajlar açısından önemli bir parça. “İnsanlık Bitiyor” hareketli bir şarkıydı, “Zulüm” ise daha dokunaklı bir müziğe sahip ve konu da daha dokunaklı şekilde işlenmiş. Parçanın önceki düetlerden bir farkı da var; önceki düetlerde Fuchs ikinci verse'ü söylemişken bu parçada ilk verse'ü söylüyor. (Fuchs, albümdeki on düetin üçünde [“Zulüm”, “Bir Gün Bir Yolda”, “Al Çal Kur Vur”] ilk verse'ü, geri kalanında ikinci verse'ü söylemiş.) Hem Fuchs, hem Cambaz anlam yönünden ve teknik yönden güzel verse'ler yazmışlar.
9/10

        9- “Bir Gün Bir Yolda”

        Fuchs'un Sansar Salvo ile düeti olan melankolik bir parça. Dinleyiciyi sakinleştiren bir müziği var, sözler de müziğin ritmine uygun olarak duygusal ağırlıklı yazılmış. Sansar kendi tarzında iyi yazmış, ancak Fuchs'un daha önde olduğunu söyleyebiliriz. Albümün en güzel parçalarından.
9,5/10

        10- “Ooo Piti Piti”

        Dr. Fuchs'un Joker'le düeti olan parça. Joker'in artık kendisiyle özdeşleşmiş olan öfkeli ve meydan okuyucu tarzını bu parçada da görmekteyiz. Melankolik rap icracıları da dâhil her rapçinin öfkeli ve meydan okuyucu tarzda parçaları, dissleri olur elbette; ancak Joker bu tarzda parçaları çok yaptığı ve bu şarkılarda küfrü hoş görülebilecek düzeyin biraz üstüne çıkarak kullandığı için bizce yaptığı işin edebî değeri olumsuz etkileniyor. Şarkıya dönersek; bu parçanın eğlenceli bir parça olduğunu söyleyebiliriz. Joker teknik anlamda gerçekten başarılı; flow ve double rhyme'ları dinleyicinin kulağına oldukça hoş geliyor. İkinci verse de albümdeki en sert Fuchs verse'lerinden olmuş. Bunun dışında, şarkıda müziğin ve nakaratın ön plana çıkarıldığını görüyoruz. Nakaratta pop müzikle dalga geçmek için tekerleme benzeri sözler söylenmiş ve hoş olmuş.
7/10

        11- “Benim için Rap Saati”

        Şarkının ismi piyasaya dönüş mesajı veriyor. Hem Moskape hem Dr. Fuchs ortalama verse'ler yazmışlar; ikisinin de az da olsa argo ve küfre varan sözler söylemesi şarkının edebî değerini biraz düşürmüş diyebiliriz. Albüm içinde dinlenmeye müsaitse de özellikle açıp dinleme isteği uyandırmayacak bir parça olduğunu söyleyebiliriz.
6/10

        12- “Al Çal Kur Vur”

        Dr. Fuchs'un Heja ile düeti albümün melankolik parçalarından. Heja, verse'ünde kısa kısa ve vurucu cümlelerle şiirsel bir dil yakalamış, Fuchs ise melankolik şarkılarında görmeye alıştığımız kalitede sözler yazmış. Albüm için güzel bir kapanış şarkısı olmuş.
8,5/10

        Albüm Ortalaması: 7,7083 ~ 7,7

        Her Şeye Rağmen albümü Dr. Fuchs'un önceki albümlerine nazaran az beğenildi; ancak şarkı bazında ele aldığımız zaman albümde çok sağlam parçaların yer aldığını görüyoruz. Melankolik, protest ve battle türü parçalar albüme çeşitlilik katmış ve parçaların serpiştirme mantığıyla konması (bütün melankolikler, bütün battle'lar, bütün protestler arka arkaya değil, birer ikişer.) iyi olmuş. Battle türü parçalar albümün genel ortalamasını aşağı çekse de melankolik ve protest parçaların dinleyicilerin rap müzik kütüphanelerinde yer vermeleri gereken şarkılar olduğunu söyleyebiliriz. Beat'lerin çoğunlukla birkaç saniyelik, zengin olmayan ritimlerin tekrarına dayanmasının albümün değerini biraz olumsuz etkilediğini de ekleyelim. Yine de Her Şeye Rağmen, aldığı puanla iyi bir albüm olduğunu gösteriyor ve bu puanla kendisinden önceki albümlerden Çöl Tilkisi EP'yi ve Selâm'ı geçmiş oluyor. Öte yandan Selâm'daki en sağlam 12 şarkının puanını ayrı düşünürsek Her Şeye Rağmen'in burun farkıyla ondan geride kaldığını ve sondan ikinciliğe yerleştiğini söyleyebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder