9 Ocak 2021 Cumartesi

ALEM DM - DÜNYA DIŞI DÜŞLER ALBÜM ANALİZİ


        Alem DM, 2018'de çıkardığı Extra albümünden sonra birkaç single'a imza atmıştı; bu şarkılardan son üçü (“Bulamadım Sizi”, “İnadım İnat” [feat. Yuvi], “Buna Değdi”) melankolik trap idi. Dünya Dışı Düşler albümü de baştan sona trap sound'unda. Bundan önceki albümlerinin altyapıları kendisine ait olan sanatçı bu sefer -“Buna Değdi”de olduğu gibi- Beatmallow'la çalışmış. Albümde toplam 7 şarkı var.

        1- “Anlatsana Kendini”

        Oldukça hoş bir parçayla albüme giriş yapıyoruz. Beat gayet güzel, rhyme ve redif de baştan sona süreklilik içeriyor. Sözler klasik (iki verse artı nakarat) olacak şekilde düşünülmemiş; tekrar eden kısımlar tekrar etmeyenlerden fazla. Bu tercih şarkının kimi dinleyiciye doyurucu gelmemesine sebep olabilir; ama dinledikçe alışılıyor ve altyapıya da uygun bir tercih.

        Parça kısa olmasına rağmen yer yer didaktik, yer yer melankolik, yer yer de battlevari sözler içeriyor. Kısa bir parçanın daha homojen olması beklenebilirse de Alem kafasında türlü türlü sorunlarla boğuşan bir bireyi canlandırmak istemiş diyebiliriz; zaten verse'ün sonunda “Sorunluyum kafadan” diyor. “Uzaktan kavuşma da var yakından sarılmadan” cümlesi de içinde bulunduğumuz süreçte daha bir anlam kazanıyor.
8,5/10

        2- “Bul”

        Bulmak fiilinin lirizm, satirizm ve didaktizm etrafında işlenmesiyle ortaya çıkan “Bul” şarkısı, flow açısından dinleyiciyi ilk şarkıdan daha fazla yakalıyor diyebiliriz. Cümlelerin kısa oluşu ve tonlamalar mesajlardaki vuruculuğu arttırmış diyebiliriz; parçada bir iki küfre yer verilmiş olması da bu noktayla bağlantılı. Nakaratın bu mesajları dengeleyici şekilde melankolik olması güzel bir tercih; bununla birlikte tümden melankolik olan bir şarkıya da yakışabilirdi.

        Birkaç cümlede kelime seçimi açısından ufak pürüzler var:

– “Havası tavanı bul” - “Havası tavan” yerine “egosu tavan” denebilirdi; belki de “ego” kelimesi ileride geçeceği için tekrara düşmemek maksadıyla “hava” tercih edildi. Farklı bir ihtimal de iki kelime arasında ünlü uyumunun gözetilmiş olması.

– “Ne desem anlamaz, kültürü yok ama laf atıp tutanı bul.” - Bu cümle biraz sıkışık olmuş. Baş tarafını “Ne desem anlamaz, kültürü yok.”, ikinci kısmını da “Kültürü olmadığı hâlde laf atıp tutanı bul.” şeklinde düşündüğümüzde anlam tamamlanıyor. Ayrıca “laf atmak” ve “atıp tutmak” iki ayrı deyimdir; “laf atıp tutmak” kullanımı ritim doldurmak için tercih edilmiş olmalı. (Laf atmak kişinin yüzüne karşı / bulunduğu ortamda yapılan bir eylem iken atıp tutmak kişinin arkasından yapılır.)

– “Yukarıdan bakanı bul” - Burada kendini beğenmişlik kastediliyorsa “yukarıdan bakan” yerine “tepeden bakan” denmesi daha uygun olabilirdi; ama yine ünlü uyumu açısından (yukarıdan - bakan - kıskanan) böyle bir tercihte bulunulmuş olabilir. Öte yandan, bu ifadeyle kastedilen şey sadece kibir olmayabilir. Hayata karışmadan, bir şeyleri kendi bulunduğu konumdan izleyen ve zaman zaman insanların hayatını yönlendiren kişiler de kastedilmiş olabilir. (“Kimi yukarı çıkar, memleketi izler.” [Deli Sorular] derken olduğu gibi.)

– “Arkadan konuşan, birleşip doluşan itleri yapanı bul” - Burada “yapmak”tan ziyade örgütlemek veya o insanları o şekilde yetiştirmek söz konusu. “Yapmak” kelimesi daha çok yetiştirmek, insanların bu karakterden öteye geçebilecek yönlerini köreltmek gibi anlamlarla ilişkili. Bu açıdan anlamlı ve kafiyenin seyrine de uygun bir kelime seçilmiş; ancak yadırganabilecek bir ifade.

– “Bul kullanıp atanı, işini görünce depoya katanı bul” - Burada “katmak” deyince akla depodan ziyade “koleksiyon” kelimesi geliyor. Depoyla ilişkili olarak daha çok atmak veya koymak fiilleri akla gelir; ama atmak fiilinin dizede iki kere geçmemesi ve “atanı” ile kafiye oluşturması için katmak fiili tercih edilmiş.

– “Parası kalbinin kasası” - Para kasanın içindeki şeydir, burada ise direkt paranın kasalığı şeklinde bir metafor düşünülmüş. Burada devreye ikinci ve biraz daha müphem bir metaforun girdiği düşünülebilir. “Kalbin kasası” derken kastedilen şey kalp için en çok önem taşıyan şey (Baş köşeye neyi koyuyorsanız artık); dolayısıyla alt metafor bu. Üst metafor da -kalp için önemli olanın para olması sebebiyle- paranın kasayla bir tutulması şeklinde ortaya çıkıyor. Bu da ortaya tenasüpten ziyade biraz yadırgatıcı bir metafor çıkarmış diyebiliriz.

– “Bir şeyi başarıp ipe sap olamadın” - İp ile sap birbiriyle bağlantılı kavramlar; ancak sap olmak durumu baltayla alakalıdır. “Bir baltaya sap olmak”tan bozma olarak “Bir s**e sap olmak” deyimi de kullanılabiliyor. Buradaki kelime de otosansür olarak “ip”le değiştirilebilir. “İpe sap olmak” da bu dolaylı anlatım tercihinin doğurduğu, ilk bakışta anlaşılmaz duran bir ifade. (Bu direkt Alem'in ürettiği bir deyim olmayabilir; ama dil bilgisi açısından doğru değil.)

        Bu tür ifade pürüzleri dinleyiciler tarafından kolay fark edilemeyebilir; biz de üzerine eğildikçe fark edebildik. Bunlar şarkıyı aşağı çekebilecek detaylar olsa da şarkının genel havası içinde çok da rahatsızlık vermiyor diyebiliriz.
9/10

        3- “Değişmez Sabahım”

        İlk şarkılardaki didaktik ve satirik öğe bu şarkıyla beraber yerini saf melankoliye bırakıyor. Snippet'ta en hoşumuza giden kesit bu şarkının kesiti olmuştu. Alem DM bu şarkıda da bir tek kelimeye (sabah) bağlı kalmış ve şairane dizeler yazmış. Sözler beat'in yumuşak ve nostaljik havasıyla birleşince ortaya çok güzel bir şarkı çıkmış. Ayrıca nakaratın “Değişmez sabahım” cümlesinin tekrarına dayanması değişmeme kavramıyla da uyumlu bir tercih olmuş. “Rahatlamak için yarının sabahı beklenir, oysaki yıllardır değişmez yarının sabahı” cümlesi ana fikri özetliyor diyebiliriz. Baştan sona auto-tune, dinleyenleri biraz yorabilir ama parça auto-tune'un en çok yakıştığı şarkılardan biri olmuş (Yine de verse'lerde auto-tune kullanılmasa fena olmazdı tabii). Albümün en iyilerinden.
10/10

        4- “Döner Başım”

        Bu şarkı da rap'in verse artı nakarat mantığına aykırı olmuş, rap'ten ziyade R&B'ye ve biraz da pop'a yaklaştığı söylenebilir. Alem'in okuyuş stili, yanında sevdiği olmadan nefes almakta bile zorlanan bir ruh hâlini yansıtıyor. Albüme farklı bir tat katan, bununla birlikte diğer parçaların yanında biraz zayıf kalan bir şarkı olmuş.
6/10

        5- “Önemi Yok”

        Tekrarların bol olduğu bir parça daha, bu sebeple döngüye almanın çabuk bayacağı şarkılardan. Kafiye ve rediflerin kullanımı oldukça sağlam, verilen mesajlar da güzel. Auto-tune'suz bir rap verse'ünün girmesi Alem DM'in eski stiline alışmış olanlara kısa da olsa bir nefes aldırıyor.
7,5/10

        6- “Sorunlu Kafam”

        “Yorum yok, on üzerinden on” diyebilirdik ama yorumlamadan geçmek olmaz. Şarkı, albümde dinleyiciyi en rahat yakalayan şarkılardan biri -ve belki birincisi- olmuş. Benzer sound'dan yorulan kulaklarımızı tekrar kendine çekmeyi başarıyor, arkadan gelen auto-tune'suz verse de bu açıdan görevini layığıyla görüyor. Nakarattaki “Sorunlu kafam” cümlesinin tekrarı - “Değişmez Sabahım”da olduğu gibi- yine bir espriye dayanıyor: Kafa sorunlu (hep bir yere odaklı) olduğu için aynı yerde takılıp kalıyor. Rhyme, flow, içerik, müzik; hepsi güzel.
10/10

        7- “Yaralarım Soğumadı”

        “Önemi Yok” gibi ani girişli bir şarkı daha. Güzel olmakla birlikte sözlerin azlığının biraz aşağı çektiği bir şarkı. Arabeske kayan nakarat parçanın öne çıkan yönü olmuş; albümün en iyi nakaratlarından.
8/10

        Albüm Ortalaması: 8,428... ~ 8,4

        Dünya Dışı Düşler, Alem DM'in daha önce örneğini verdiği trap tarzı daha da ileri götürdüğü bir albüm olmuş. Baştan sona benzer sound'da parçaların olması dinleyicileri yorabilecek bir albümün ortaya çıkmasına sebep olmuş diyebiliriz; şarkı sayısının yediyle sınırlı olması bu açıdan bilinçli bir tercih olabilir. Çeşitlilik açısından Alem'in diskografisine katkısı olan, bununla birlikte onun eski tarzına alışanları fazla yakalayamama riski barındıran bir albüm olmuş diyebiliriz; yine de Alem'in bu tarzı da gayet güzel icra ettiğini göstermesi bakımından önemli ve eskimeyecek parçalar içermesi açısından değerli bir albüm.

        Puan açısından bakarsak Dünya Dışı Düşler'in ilk beş albüm içinde üçüncü sıraya yerleştiğini görüyoruz. Şu da var ki dördüncü sırada kalan Aynen albümü şarkı sayısı açısından daha avantajlı konumda; ondaki en iyi yedi şarkının puan ortalaması Dünya Dışı Düşler'in ortalamasını geride bırakıyor. Bir başka deyişle Dünya Dışı Düşler'in en net şekilde geride bıraktığı tek albümün Studio Kliniği olduğunu söyleyebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder