Alem DM'in üçüncü albümü olan
Studio Kliniği 2014'ün ekim ayında çıktı. İlk albümde
olduğu gibi hareketli şarkılara ağırlık verilen albümde biri
remix olmak üzere 12 parça var. Albümün ismi bu sefer bir
şarkıdan alınmamış (Alem DM bu tercihi sonraki albümlerinde de
sürdürdü.). Hiç düet parçaya yer verilmemiş olması da Studio
Kliniği'ni ilk iki albümden ayıran bir özellik.
1-
“Deli Dediler”
Albümün
ilk şarkısı hareketli, orta düzey bir şarkı. İlk verse'te daha
çok toplumsal mesajlar varken ikinci verse'te rap'e dair sözler de
söylenmiş. Nakaratta çok ve derin düşünme hâlinin delilikle
ilişkilendirilmesinden dert yanılmış. “Yeni bir sistem”
tabiriyle, aynı maddi kaygılara ve benzer davranış kalıplarına
sahip hazırcı ve tüketici bireylerin artmasına çalışılan
sistem kastedilmiş. “Eksiler” tabiriyle de olumsuz birtakım
düşünce ve davranışlar nitelenmiş (Albümde bu tabirin merkeze
alındığı “Eksiler” isimli bir şarkı da var.). Müziğe
gelecek olursak; dinleyiciyi çok rahat yakalayacak bir beat değil,
ama bitiş kısmındaki değişimi iyi olmuş. Remix'in beat'i biraz
daha cezbedici diyebiliriz.
5/10
2-
“Düzenin Sonu Yok”
Alem
DM'in ritmi ön planda tuttuğu bir şarkıyla devam ediyoruz.
Şarkının müziği çok güzel, kelime seçiminde de ses
benzerliklerinden geniş ölçüde faydalanılmış. Nakarat da tam
bir party rap nakaratı olmuş. Alem DM bu şarkıda onu, onun
rap'ini veya genel olarak rap'i beğenmeyen kimseleri eleştirmiş.
“Bu yeni dersimi takıp kulağına deli verse'ümü gör” cümlesi
oldukça iddialı. Alem DM'in burada kullandığı “ders”
kelimesini rap'lerinin hem teknik anlamda iyi olması hem de
çoğunlukla didaktizm içermesi bakımından çift yönlü
düşünebiliriz. (Bu tarz ifadeler önceki albümlerde de geçmişti;
örneğin “Adrenalin Modu”nda “Parçalar olacak size rehber”
deniyor.) Şarkıda “yalnızlık çığlıklarının sesi tenor”
denerek de önemli bir meseleye işaret edilmiş. “İşin içine
fal bulaşırsa olursun mal.” cümlesi de dikkat çekici. Fallarda
geleceğe dair söylenenlerin bir kısmı gerçekleşebiliyor tabii;
ama fal baktırmak insanların belli hedeflere odaklanıp “Ele
geçecek mi, geçmeyecek mi” merakıyla yaşamasına sebep olan bir
meşgale hâlini alabiliyor. Fallar henüz gelmemiş olan bir
mutluluğun fikriyle avunma vesilesi oluyor ve insanlar da bu sebeple
fala yöneliyor. Bunun kimi zaman ciddi bir ihtiyaç olabileceği ve
umutsuzluk batağına saplanmış bir kişiye bir nebze ferahlık
verebileceği gözden kaçırılmaması gereken bir husus; ama
fazlası da insanın kendine yeterlik duygusunu ve psikolojisini
olumsuz etkileyebilir.
Şarkının
sonradan ufak bir remix versiyonu yayınlandı; ama orijinal beat
daha güzel diyebiliriz.
7,5/10
3-
“E Yani”
Üsttekilere
benzer yapıda bir şarkıyla devam ediyoruz. Bu şarkıda da
party rap'e elverişli bir beat var ve Alem de ritmin akışına
kendini bıraktığı ve ses benzerliklerinden sık yararlandığı
sözler yazmış. Şarkıda müziğin ve nakaratın öne geçtiğini
söyleyebiliriz.
İlk
verse'te geçen “Anarşistim diyen kafada var kist.” sözü
üzerinde durmamız gerek. Anarşizm, ideal düzen arayışıyla
ortaya çıkan ve kendi içinde farklı yorumları bulunan bir
felsefi akım ise de bu kelimenin felsefi terminolojiden uzak,
olumsuz bir çağrışımı da vardır:
“Anarşizmi
toplumsal ve politik bir doktrin olarak görenler arasında bile kafa
karışıklığı vardır. Yanlış bir şekilde, anarşizm, nihilizm
ve terörizm ile sık sık eş tutulur ve sözlüklerin çoğunda
anarşistin en az iki tanımı bulunur. Tanımlardan biri anarşisti
özgürlüğün yaşayabilmesi için hükümetin yok olması
gerektiğine inanan biri olarak sunar. Diğeri ise, yıktığı
düzenin yerine hiçbir şey getirmeyen bir düzensizlik teşvikçisi
olarak ele alır. Popüler düşüncede ikinci tanım çok daha
yaygındır. (...) Popüler söylemde anarşi kötücül kaostur.
Ancak
kötücül kaosun, toplumsal teorileri hep anarşist diye nitelenen
Tolstoy ve Godwin, Thoreau ve Kropotkin gibi insanların
niyetlerinden çok uzak olduğu açıktır.” (George Woodcock,
Anarşizm / Bir Düşünce ve Hareketin Tarihi [Çev. Alev
Türker], Kaos Yayınları, 2. baskı, 1997, s. 13-14.)
Felsefi
bir akım olan anarşizmin de tartışmaya açık yönleri olmakla
birlikte, Alem'in daha ziyade ikinci anlamı kastettiğini
düşünebiliriz. Perde albümünü analiz ederken
değindiğimiz Aylaklar romanındaki Şükrü karakteri de
ikinci anlamda anarşist (nihilist) bir tiplemedir. Köşk
ahalisinden Dündar Bey ile girdiği bir konuşma onun bu özelliğini
yansıtır:
“Şükrü, '(...) Bugün Muammer'i de götürdüğüm evdeki gençler ne
yapıyorlardı biliyor musunuz? Başkaldırıyorlardı topluma,
toplumun bütün kofluklarına, çürüklerine... İçerek, öpüşerek,
yatarak, dans ederek başkaldırıyorlardı.'
Dündar
Bey, 'Meşrutiyetten bu yana ihtilal anlayışı çok değişmiş
demek,' dedi. 'Biz, aç kalarak ihtilal ederdik, şimdi kızlı
erkekli içki içerek başkaldırıyorlar... Sen buna gerçekten
inanıyor musun?'
Şükrü,
'İnanmaktan nefret ederim ben,' dedi. 'Bunların hepsinin anlamı
değişecek, her şey yeniden kurulacak. O güne değin iteceğim
bütün değerleri, tekmeleyeceğim.'
Dündar
Bey, Davut Bey'e döndü:
'Bizim
anarşistlik dediğimiz değil mi bu Davut?' diye sordu.” (Melih
Cevdet Anday, Aylaklar, Everest Yayınları, 2. baskı, Mayıs
2016, s. 106-107.)
Anarşistliği
bu bağlamda düşünürsek Alem'e hak vermemiz kaçınılmaz.
Şarkıya
dönecek olursak; Alem DM nakaratta “İyi diyo'n ama yok destek
abi” diyerek dinleyicilere sitemde bulunmuş. Bu tür sitemlere
Türkçe rap'te sık yer verilebilmekte; müzikten para kazanma
işinin internet tıklanmaları yerine albüm satışı ve konser
gelirlerine endeksli olduğu dönemde bu tür sitemler daha yoğun
oluyordu. Elbette bu sitemler yalnızca maddi bağlamda olmuyordu,
insanların dinledikleri sanatçıları çevrelerine önermesi
beklentisi vardı ve hâlâ var. Günümüzde de trendlere girme
gibi bir kaygıyla, çok büyük bölümü okunamayacak olan
yorumların yapılması talebi söz konusu olabiliyor. Bir şarkı
altında binlerce yoruma yer verilmesi yalnızca şarkının
trendlerde üst sıralara çıkmasını sağlayabiliyor; ancak bu da
birbirinin benzeri binlerce yorumun yapılmasına ve pek çok yorumun
-aralarında nitelikli olanlar da olduğu hâlde- fark edilememe
bataklığında yok olup gitmesine sebebiyet veriyor. Bu da insan
aklı ve düşüncesine kıymet verilmeyişin bir diğer tezahürü
aslında. Bu durum, bir şekilde denge noktasından sapmış bir
gidişatın o gidişat içerisinde kendilerine yol bulmaya çalışan
insanları dengesizliğe sevk etmesi şeklinde yaşanıyor tabii ki;
yoksa herkes bu durumu onaylayarak böyle davranıyor demek
istemiyoruz. Alem DM de müzik endüstrisinin geldiği bu noktayı
onaylamayanlardan olduğu için “Ucuz mal hesabı müzik hâli,
uymaz hiç bana bu.” diyor. Başka bir şarkısında da
sitemlerinin yanlış anlaşılmaması adına şunları söylüyor:
“Bu konuları sana bahsetmem kafanı karıştırmasın, bunu
kastetmem.” (“Beklersin Sonra”). Müziğinin geniş kitlelere
bir çeşit tüketim maddesi hâlinde ulaşmasındansa söyledikleri
üzerinde düşünecek az ve öz kitleye ulaşmayı yeğlediğini de
şu şekilde belirtiyor: “Gerek yok, az kişiyle daha özelim /
Akıllı beyinleri hissedince daha güzelim.” (“Beni Bana
Sorma”).
6/10
4-
“Farket”
Beat'i
önceki şarkılardan biraz daha melodik olan bir şarkı “Farket”.
Parçada özellikle ikinci verse'ün öne geçtiğini söyleyebiliriz.
Alem DM bu şarkıda “Amaçsız güzergâhın adını freestyle mı
koydular?” demiş. Freestyle, rapçilerin ikişer ikişer
eşleştirildiği ve birbirlerine rap'leriyle üstün gelmeye
çalıştıkları doğaçlama bir atışma türü. Bu atışmalarda
çok küfrediliyor ve doğaçlama oldukları için rap'in
ölçütlerinden (içerik, rhyme, flow) ziyade iyi (!) laf sokmak
başarı ölçütü olabiliyor; Alem DM de işin bu noktasını
eleştirmiş. “Filozof deneylerinde faresiniz insan olduğunu
düşünen belki de.” cümlesi de dikkat çekici. “Neyin
peşindesin ki sistem karşısında; hikâye.” denerek de bireyin
sistem karşısında pek de varlık gösteremediği acı hakikatine
değinilmiş. Çok sivrilmiyor olsa da güzel bir şarkı.
7,5/10
5-
“For My Alone”
Gerek
beat, gerek sözler açısından ilk üç şarkıya
benzetebileceğimiz bir şarkı. Alem nakaratta İngilizce sözler de
kullanmış ve böylece albüme farklı bir tat katmış. Özellikle
ikinci verse çok iyi. Konunun dağınık işlenmesi ve müziğin çok
sivrilmemesi şarkıyı aşağı çekmiş diyebiliriz (Bu husus
albümdeki benzer şarkılar için de geçerli.).
6,5/10
6-
“Tükenir An”
“Tükenir
An” Alem DM'in en bilinen şarkısı ve yanılmıyorsak bilindik
bir müziği var. Alem, müziğin atmosferine ve ritmine epey uyumlu
sözler yazmış. Müziğin etkisiyle sosyal mesajların biraz geri
plana çekildiğini görüyoruz; daha çok bireysel yaşantı üzerine
sözler var. Müziğin inişe geçtiği yerde de sözleri duygusal
plana çekerek güzel bir etki yaratıyor Alem. Dinleyeni alıp
götüren bir şarkı.
Alem DM sonradan bu şarkının bir de
remix'ini yayınladı; müzikal açıdan orijinalin tadını vermese
de epey farklı bir karakteri var, nakarattaki ses efekti de hoş bir
detay.
10/10
7-
“Eksiler”
Alem
DM'in rapçiler ve genellikle pop müzik dinleyenler hakkındaki
eleştirilerini içeren bir şarkı “Eksiler”. Altına imza
atılacak tespitler yapılan şarkının özellikle ikinci verse'ü
çok sağlam.
8/10
8-
“Oluyor”
“Oluyor”
albümün tek melankolik şarkısı, bu açıdan albümde güzide bir
yeri var. Hoş ve yatıştırıcı bir müziği var, sözlerin
genellikle aynı redif üzerinde gitmesi de iyi olmuş. “Tükenir
An”la birlikte albümün zirve şarkılarından.
10/10
9-
“Koşup Sonra Dur”
Flow
açısından oldukça iyi bir şarkı olan “Koşup Sonra Dur”;
“Düzenin Sonu Yok” ve “For My Alone” minvalinde bir şarkı
diyebiliriz. Nakarat oldukça hoş, albümün en iyi nakaratlarından.
7/10
10-
“Organize İşler”
Albümün
flex ve flow açısından en sağlam şarkısı “Organize İşler”;
ama biraz kısa ve nakarat da orta düzey. “Bir köşede
oturabilirim ya da paranın içinde yüzebilirim / Kişiliğim
değişmeyecek yemin edebilirim / Benim diyen çoğunun işini
bitirebilirim.” kısmı oldukça iddialı olmuş. İnsan kendi
kişiliğinin değişmeyeceğini sansa da bazı dönüm noktalarında
-hatta dönüm noktası olmasına da gerek yok- kendisinden
beklemediği davranışlar sergileyebiliyor. Hep aynı insan olarak
kaldığını sanabiliyor ama az ya da çok değişiyor. Bununla
birlikte, Alem DM'in değişmemekten kastı sanat anlayışından
ödün vermemek; bu da güzel bir ilke.
8/10
11-
“Yeni Moda Trip”
Battle
rap'le party rap'in harmanlandığı “Yeni Moda Trip”, albümdeki
en güzel müziğe sahip şarkılardan, ayrıca en sert sözler
barındıran şarkı olmuş. Sanatçı muhtemelen kendisini eleştiren
ve rap'i onun kadar iyi icra etmediğini düşündüğü kimse ya da
kimseleri eleştirmiş bu parçada. “Erkekliğinden bahsettiğin
parçalar rezil”, “Düşünmeden yaşayan insanlardan nefret
ettiğim de doğrudur”, “Dilin kafandan büyük”, “Toplatılan
boş beyinler olmuş ordu kalabalık / Her biri bir fıçı turşu
içindeki salatalık” gibi tokat niteliğinde sözler var. “Üstadım
da hiçbir kimse değil” de iddialı bir cümle. Elbette her
sanatçının örnek aldığı şahsiyetler vardır, ama örnek almak
ile izinden gitmek olguları biraz farklı; Alem DM de “Örnek
aldığım kimse yok.” yerine “İzinden gittiğim kimse yok.”
demek istemiş olmalı.
7/10
12-
“Deli Dediler (Remix)”
Alem
DM “Deli Dediler”in orijinal hâlini albümün başına, remix'i
de sona koyarak bir çeşit intro-outro etkisi yaratmış. Yukarıda
da belirttiğimiz gibi, remix orijinal versiyona göre biraz daha
melodik olmuş. Remix versiyon albümde daha çok sivrilen bir
parçaya da yapılabilirdi; nitekim sonradan “Tükenir An” ve
“Düzenin Sonu Yok” parçalarına birer remix yapıldı. Bu
versiyona tekrar puan vermeye gerek yok.
0/0
Albüm
Ortalaması: 7,5
Studio
Kliniği, aldığı puanla Aynen albümünün biraz, Perde
albümününse epey gerisinde kalıyor. Alem DM bu albümde farklı
bir tarz denemiş; genellikle fazla melodik olmayan beat'ler kullanmış. Sosyal mesaj
kaygısını bir yana bırakmasa da bazı parçalarda konuları -ritmin ve ses
benzerliklerinin de sevkiyle- biraz dağınık işlemesi neticesinde
dinleyiciyi önceki albümler kadar rahat yakalamayan bir albüm
ortaya çıkmış diyebiliriz. Farklı şarkıların farklı
yönleriyle sivrilmesi (“Tükenir An” enerjisiyle, “Organize
İşler” tansiyonuyla, “Eksiler” protestliğiyle, “Oluyor”
melankolikliğiyle, “Yeni Moda Trip” sertliğiyle... öne
çıkıyor.) ve iki parçanın tam not alması albümü ayakta tutan
özellikler olmuş diyebiliriz. Alem DM diskografisi içinde nispeten zayıf
kalan bir albüm olsa da kendine has bir tada sahip olması açısından
önemli bir albüm.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder