Alem DM, single'larla başladığı kariyerinde birer yıl arayla
(2012-2013-2014) üç albüm yaptıktan sonra tekrar single çıkarma
dönemine girdi. Üretkenliğini pek düşürmese de 2017 yılını
tek bir single'la geçirdi. Bu yılın sonlarında Extra
albümünü tamamlayan Alem, Kasım 2017'de “Huzur” parçasının
klibini, Ocak 2018'de de albümün tamamını dinleyicilerine sundu.
Albümün adının Extra olması, bir önceki albüm satışa
sunulduğu hâlde bu albümün ücretsiz paylaşılması veya Alem
DM'in kısa zaman içinde bir albüm daha hazırlamak yönünde bir
düşünce taşımış olmasıyla ilgili olabilir.
Albümde
biri düet olmak üzere 10 şarkı var. Solo parçalar alfabetik
sıralanmış, düet parça da sona konmuş.
1-
“Aldırmazsan Onlara”
Doyurucu
bir şarkıyla albüme giriş yapıyoruz. Müzik ve nakarat oldukça
hoş. Sosyolojik tespitleri, didaktik mesajları ve özellikle
flow'uyla öne çıkan bir parça.
8,5/10
2-
“Bir Seni Bulamam”
Farklı
tarzda bir şarkıyla karşı karşıyayız. Melankolik rap türünde
olan şarkının nakaratı slow pop tarzında olmuş diyebiliriz.
Kişisel yaşantıyla ilgili sözlerin yanında az da olsa toplumsal
mesaj içerikli satırlar var. Şarkının duygusu ve rhyme'ları
kuvvetli. Kulağa dolgun gelen ve bir kısmı orijinallik hissi veren
kafiyeler var.
10/10
3-
“Deli Sorular”
Hem
müziği hem sözleri çok iyi olan bir şarkı “Deli Sorular”.
Aynı kafiye - redif örgüsünün uzun süre devam ettirilmesi
kulağa hoş geliyor. Nakarata diyecek yok. Şu veciz ifadeyi
alıntılamadan geçmek olmaz: “Kimi yukarı çıkar, memleketi
izler / Ben çıkarsam eğer göreceğim şey üstünde durduğum
damın kiri.”.
10/10
4-
“Hepiniz Tam”
Eğlenceli
bir şarkıyla devam ediyoruz. Şarkıda genellikle insanların
tutumları eleştiri konusu edilmiş. “Hepiniz Tam” diyerek
rakiplere, dost görünenlere, bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olan
kimselere... hitaben sözler yazılmış; bu şekilde “Herkes
üzerime geliyor.” manası verilmiş. Nakarat biraz uzun ama yorucu
değil; yine de sonda dört yerine iki kere verilebilirdi. İki söze
değinelim:
“Metafor
analiz edene göre de değişebilecek olduğundan, erişemezsen
kafana takmayacaksın / Nerede durduğundan emin ol.” - İnsanların
içine düşebilecekleri iletişim problemine işaret edilmiş. Kimi
zaman derdimizi karşımızdakilere net şekilde anlatamayabiliriz;
söylediğimiz bir söz, başvurduğumuz bir mecaz başka anlamlara
çekilerek yanlış anlaşılabiliriz. Bu, muhatap aldığımız
kişiye göre değişebilecek bir durum olduğu için “Ben kendimi
ifade edemiyorum galiba.” diye kendimize yüklenmek doğru değil; ama kişiler arası farklılıkları da gözetmemiz gerek. Örneğin
karşımızdaki kişiye “Falanca beni anlıyor, sen niye
anlamıyorsun?” gibi söylemlerle yüklenmemiz doğru olmayabilir.
Bizi hep doğru anladığını iddia ettiğimiz kişi bizi daha
yakından tanıdığı için maksadımızı daha net anlıyor
olabilir, bize hüsn-i zanla yaklaştığı için söylediklerimizden
kötü bir mana çıkarmıyor olabilir; öte yandan bizi anlamadığını
düşündüğümüz kişi de alıngan biri olabilir vs. Yani hayat
karşısında olduğu kadar söylemlerimizde de nerede durduğumuzu
iyi tartmak gerekiyor.
“Parayla
oynuyorsun sürmek için bataklıkta jet” - Kimi insanlar iyi
imkânlara kavuşabilseler bile bu imkânları doğru amaçla
kullanmadıkları ve doğru tavırlar sergilemedikleri için varlık
içinde yokluk çekebilir ve kalabalık içinde yalnızlaşabilirler.
7,5/10
5-
“Kaybettim”
Tekrar
melankolik bir şarkı. Müzik hoş; verse'ler düşünce
ağırlıklıyken nakarat duygu yüklü. Gerçekten çok güzel bir
nakarat olmuş. Sondaki “la la”lı ritim tutuş da parçaya
oldukça yakışmış. (“Görmezden Gel” parçasında da vardı
böyle bir kısım.) Şaheser niteliğinde bir parça.
10/10
6-
“Rahat Ol”
“Hepiniz
Tam” benzeri eğlenceli bir şarkı. Müziğin o şarkıya nazaran
biraz daha keskin olduğunu söyleyebiliriz, kullanılan cümleler ve
nakarat da daha kısa. “Düştüğümü görmek isteyen o
gözlerinin düştüğünü izler gözlerim.”, “Hayran olduğun
karakterlerin toplamıyım”, “Hayat denen bir otobüsteyim,
vitesi beşleyin”, “Alışveriş bitti, şimdi çöpte gezen
listeyim.” gibi dikkat çekici cümleler var. “Hepiniz Tam”la
aynı kalitede ama biraz daha matrak olmuş.
7,5/10
7-
“Sanma Zaferdeyim”
“Sanma
Zaferdeyim”in oldukça hoş bir müziği var; ama nakaratta biraz
kulak tırmalıyıcı hâle geldiğini söyleyebiliriz. Nakaratın
Sagopa Kajmer tarzını andırdığı söylenebilir. İlk verse
kişisel yaşantıyla ilgiliyken ikinci verse toplumsal içerikli.
Bir cümleye değinelim:
“Her
tarafını kaplamışsa kir, kurtaracak olan inanmak, akıl, fikir”
- Burada “inanmak” kelimesini kendine inanmak ve kurtuluş ümidi
taşımak olarak da anlayabiliriz, Allah'a inanmak olarak da. İnsan
bazen hatalı dönemlerden geçebilir; ama bu hatalarını bir
şekilde fark etmeye başlamışsa bunlarda diretmek veya “Ben
başka türlü bir insan olmayı beceremem ki.” şeklinde
ümitsizliğe kapılmak yerine değişmeye çabalaması gerekir. “Ne
olursan ol yine gel” derken ifade edilen mana da budur. Öte yandan
birilerinin bize “gel” demesine ihtiyaç yok, gideceğimiz bir
dergâha da ihtiyaç yok; yanlıştan sıyrılıp doğruya yönelmenin
mekânı olmaz.
8,5/10
8-
“Yalnızlar”
Kafiye
ve redif örgüsünün şarkı boyunca korunduğu bir parça
“Yalnızlar”. Özlü söz niteliğinde tespitler art arda
sıralanıyor. “Anlaşılır yazmak ayrı basit yazmak ayrı ki /
Çocuk şiiri yazanlar gerçekten sana göre dâhi mi?” cümlesiyle
rap'i yüksek kalitede icra etmeyenlere ve bu kimseleri övüp
göklere çıkaranlara gönderme yapılmış. (Özellikle Norm
Ender'e ve Norm fanlarına gönderme yapılmış olabilir.) Nefsten
başka esaslı düşman olmadığına işaret edilen şarkıda
“Kardeşlerimi sevdim, kuyuda buldum kendimi” ve “Yusuf acı,
Yusuf keder, Yusuf derin husustur” denerek -ve Alem'in adıyla da
bağlantılı olarak- Hz. Yusuf (a.s) kıssasına telmih yapılmış.
Ayrıca Hâbil - Kâbil telmihi de var. Nakaratta “Hayatı daha iyi
bilir yalnızlar” deniyor; hakikaten yalnız kalmak kişiye kendi
hayatındaki ve dünyadaki gidişat hakkında düşünme fırsatı
veriyor. Yalnız kimse iletişimin değerini daha iyi anlıyor, insan
da zaten iletişim (ünsiyet) için yaratılmış bir varlık.
“Herkes kendi davasının hâkimi” denerek de herkesin kendi
doğrularını şaşmaz doğru kabul etmesine işaret edilmiş.
Dopdolu bir şarkı.
10/10
9-
“Zor”
Albümün
en tansiyonlu şarkısı olan “Zor”da pek çok konuya (rap
piyasasının kalitesizliği, uyuşturucu bataklığı, ikili
ilişkiler uğruna arkadaşların satılması vs.) temas edilmiş.
Nakarattaki efkârlı ton çok iyi, sondaki saf müzik kısmı da
şarkıyı uçurmuş. Süper bir parça.
10/10
10-
“Huzur” (feat. Burak Deniz)
Alem
DM'in, uzun süredir kliplerinin yönetmenliğini üstlenen Burak
Deniz'le düeti. Müzik güzel, asıl mutluluğun içimizde saklı
olduğunu hatırlatan nakarat da çok hoş. Tatil ve dostluk temalı
klip de güzel olmuş. Alem DM, şarkıda “Müziğim gökkuşağındaki
parlak renkti ve şekli değişmedi, hep güzeli ekti.” diyerek
kendi sanatını tarif ediyor. Yorumlar kısmından da önemli bir
alıntı yapalım: “2 yıldır ne zaman kendimi daralmış,
bunalmış, keyifsiz hissetsem bu şarkıyı dinliyorum. Ve gerçekten
ismi gibi huzur veriyor.” (deliricem)
10/10
Albüm
Ortalaması: 9,2
Extra
gayet dengeli bir albüm; alfabetik bir sıralamayla da olsa
hareketli ve melankolik şarkıların birbirini dengeleyecek şekilde
serpiştiğini görüyoruz. Sosyal mesajların da hem eğlenceli hem
dokunaklı şarkılarda verilmesi iyi olmuş. Dinleyicilere bir müzik
ziyafeti yaşatan albüm, aldığı puanla da Alem DM albümleri
içinde şimdilik zirveye oturuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder