8 Ocak 2021 Cuma

ALEM DM - EXTRA ALBÜM ANALİZİ


        Alem DM, single'larla başladığı kariyerinde birer yıl arayla (2012-2013-2014) üç albüm yaptıktan sonra tekrar single çıkarma dönemine girdi. Üretkenliğini pek düşürmese de 2017 yılını tek bir single'la geçirdi. Bu yılın sonlarında Extra albümünü tamamlayan Alem, Kasım 2017'de “Huzur” parçasının klibini, Ocak 2018'de de albümün tamamını dinleyicilerine sundu. Albümün adının Extra olması, bir önceki albüm satışa sunulduğu hâlde bu albümün ücretsiz paylaşılması veya Alem DM'in kısa zaman içinde bir albüm daha hazırlamak yönünde bir düşünce taşımış olmasıyla ilgili olabilir.

        Albümde biri düet olmak üzere 10 şarkı var. Solo parçalar alfabetik sıralanmış, düet parça da sona konmuş.

        1- “Aldırmazsan Onlara”

        Doyurucu bir şarkıyla albüme giriş yapıyoruz. Müzik ve nakarat oldukça hoş. Sosyolojik tespitleri, didaktik mesajları ve özellikle flow'uyla öne çıkan bir parça.
8,5/10

        2- “Bir Seni Bulamam”

        Farklı tarzda bir şarkıyla karşı karşıyayız. Melankolik rap türünde olan şarkının nakaratı slow pop tarzında olmuş diyebiliriz. Kişisel yaşantıyla ilgili sözlerin yanında az da olsa toplumsal mesaj içerikli satırlar var. Şarkının duygusu ve rhyme'ları kuvvetli. Kulağa dolgun gelen ve bir kısmı orijinallik hissi veren kafiyeler var.
10/10

        3- “Deli Sorular”

        Hem müziği hem sözleri çok iyi olan bir şarkı “Deli Sorular”. Aynı kafiye - redif örgüsünün uzun süre devam ettirilmesi kulağa hoş geliyor. Nakarata diyecek yok. Şu veciz ifadeyi alıntılamadan geçmek olmaz: “Kimi yukarı çıkar, memleketi izler / Ben çıkarsam eğer göreceğim şey üstünde durduğum damın kiri.”.
10/10

        4- “Hepiniz Tam”

        Eğlenceli bir şarkıyla devam ediyoruz. Şarkıda genellikle insanların tutumları eleştiri konusu edilmiş. “Hepiniz Tam” diyerek rakiplere, dost görünenlere, bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olan kimselere... hitaben sözler yazılmış; bu şekilde “Herkes üzerime geliyor.” manası verilmiş. Nakarat biraz uzun ama yorucu değil; yine de sonda dört yerine iki kere verilebilirdi. İki söze değinelim:

        “Metafor analiz edene göre de değişebilecek olduğundan, erişemezsen kafana takmayacaksın / Nerede durduğundan emin ol.” - İnsanların içine düşebilecekleri iletişim problemine işaret edilmiş. Kimi zaman derdimizi karşımızdakilere net şekilde anlatamayabiliriz; söylediğimiz bir söz, başvurduğumuz bir mecaz başka anlamlara çekilerek yanlış anlaşılabiliriz. Bu, muhatap aldığımız kişiye göre değişebilecek bir durum olduğu için “Ben kendimi ifade edemiyorum galiba.” diye kendimize yüklenmek doğru değil; ama kişiler arası farklılıkları da gözetmemiz gerek. Örneğin karşımızdaki kişiye “Falanca beni anlıyor, sen niye anlamıyorsun?” gibi söylemlerle yüklenmemiz doğru olmayabilir. Bizi hep doğru anladığını iddia ettiğimiz kişi bizi daha yakından tanıdığı için maksadımızı daha net anlıyor olabilir, bize hüsn-i zanla yaklaştığı için söylediklerimizden kötü bir mana çıkarmıyor olabilir; öte yandan bizi anlamadığını düşündüğümüz kişi de alıngan biri olabilir vs. Yani hayat karşısında olduğu kadar söylemlerimizde de nerede durduğumuzu iyi tartmak gerekiyor.

        “Parayla oynuyorsun sürmek için bataklıkta jet” - Kimi insanlar iyi imkânlara kavuşabilseler bile bu imkânları doğru amaçla kullanmadıkları ve doğru tavırlar sergilemedikleri için varlık içinde yokluk çekebilir ve kalabalık içinde yalnızlaşabilirler.
7,5/10

        5- “Kaybettim”

        Tekrar melankolik bir şarkı. Müzik hoş; verse'ler düşünce ağırlıklıyken nakarat duygu yüklü. Gerçekten çok güzel bir nakarat olmuş. Sondaki “la la”lı ritim tutuş da parçaya oldukça yakışmış. (“Görmezden Gel” parçasında da vardı böyle bir kısım.) Şaheser niteliğinde bir parça.
10/10

        6- “Rahat Ol”

        “Hepiniz Tam” benzeri eğlenceli bir şarkı. Müziğin o şarkıya nazaran biraz daha keskin olduğunu söyleyebiliriz, kullanılan cümleler ve nakarat da daha kısa. “Düştüğümü görmek isteyen o gözlerinin düştüğünü izler gözlerim.”, “Hayran olduğun karakterlerin toplamıyım”, “Hayat denen bir otobüsteyim, vitesi beşleyin”, “Alışveriş bitti, şimdi çöpte gezen listeyim.” gibi dikkat çekici cümleler var. “Hepiniz Tam”la aynı kalitede ama biraz daha matrak olmuş.
7,5/10

        7- “Sanma Zaferdeyim”

        “Sanma Zaferdeyim”in oldukça hoş bir müziği var; ama nakaratta biraz kulak tırmalıyıcı hâle geldiğini söyleyebiliriz. Nakaratın Sagopa Kajmer tarzını andırdığı söylenebilir. İlk verse kişisel yaşantıyla ilgiliyken ikinci verse toplumsal içerikli. Bir cümleye değinelim:

        “Her tarafını kaplamışsa kir, kurtaracak olan inanmak, akıl, fikir” - Burada “inanmak” kelimesini kendine inanmak ve kurtuluş ümidi taşımak olarak da anlayabiliriz, Allah'a inanmak olarak da. İnsan bazen hatalı dönemlerden geçebilir; ama bu hatalarını bir şekilde fark etmeye başlamışsa bunlarda diretmek veya “Ben başka türlü bir insan olmayı beceremem ki.” şeklinde ümitsizliğe kapılmak yerine değişmeye çabalaması gerekir. “Ne olursan ol yine gel” derken ifade edilen mana da budur. Öte yandan birilerinin bize “gel” demesine ihtiyaç yok, gideceğimiz bir dergâha da ihtiyaç yok; yanlıştan sıyrılıp doğruya yönelmenin mekânı olmaz.
8,5/10

        8- “Yalnızlar”

        Kafiye ve redif örgüsünün şarkı boyunca korunduğu bir parça “Yalnızlar”. Özlü söz niteliğinde tespitler art arda sıralanıyor. “Anlaşılır yazmak ayrı basit yazmak ayrı ki / Çocuk şiiri yazanlar gerçekten sana göre dâhi mi?” cümlesiyle rap'i yüksek kalitede icra etmeyenlere ve bu kimseleri övüp göklere çıkaranlara gönderme yapılmış. (Özellikle Norm Ender'e ve Norm fanlarına gönderme yapılmış olabilir.) Nefsten başka esaslı düşman olmadığına işaret edilen şarkıda “Kardeşlerimi sevdim, kuyuda buldum kendimi” ve “Yusuf acı, Yusuf keder, Yusuf derin husustur” denerek -ve Alem'in adıyla da bağlantılı olarak- Hz. Yusuf (a.s) kıssasına telmih yapılmış. Ayrıca Hâbil - Kâbil telmihi de var. Nakaratta “Hayatı daha iyi bilir yalnızlar” deniyor; hakikaten yalnız kalmak kişiye kendi hayatındaki ve dünyadaki gidişat hakkında düşünme fırsatı veriyor. Yalnız kimse iletişimin değerini daha iyi anlıyor, insan da zaten iletişim (ünsiyet) için yaratılmış bir varlık. “Herkes kendi davasının hâkimi” denerek de herkesin kendi doğrularını şaşmaz doğru kabul etmesine işaret edilmiş. Dopdolu bir şarkı.
10/10

        9- “Zor”

        Albümün en tansiyonlu şarkısı olan “Zor”da pek çok konuya (rap piyasasının kalitesizliği, uyuşturucu bataklığı, ikili ilişkiler uğruna arkadaşların satılması vs.) temas edilmiş. Nakarattaki efkârlı ton çok iyi, sondaki saf müzik kısmı da şarkıyı uçurmuş. Süper bir parça.
10/10

        10- “Huzur” (feat. Burak Deniz)

        Alem DM'in, uzun süredir kliplerinin yönetmenliğini üstlenen Burak Deniz'le düeti. Müzik güzel, asıl mutluluğun içimizde saklı olduğunu hatırlatan nakarat da çok hoş. Tatil ve dostluk temalı klip de güzel olmuş. Alem DM, şarkıda “Müziğim gökkuşağındaki parlak renkti ve şekli değişmedi, hep güzeli ekti.” diyerek kendi sanatını tarif ediyor. Yorumlar kısmından da önemli bir alıntı yapalım: “2 yıldır ne zaman kendimi daralmış, bunalmış, keyifsiz hissetsem bu şarkıyı dinliyorum. Ve gerçekten ismi gibi huzur veriyor.” (deliricem)
10/10

        Albüm Ortalaması: 9,2

        Extra gayet dengeli bir albüm; alfabetik bir sıralamayla da olsa hareketli ve melankolik şarkıların birbirini dengeleyecek şekilde serpiştiğini görüyoruz. Sosyal mesajların da hem eğlenceli hem dokunaklı şarkılarda verilmesi iyi olmuş. Dinleyicilere bir müzik ziyafeti yaşatan albüm, aldığı puanla da Alem DM albümleri içinde şimdilik zirveye oturuyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder