Alem DM (Yusuf Emrah Şahin) Türkçe
rap'in yetenekli isimlerinden biri. Rapçiliğin yanı sıra beat
yapımı ve prodüksiyonla da uğraşıyor. Battle, protest ve
melankolik rap'leri haricinde pop-rap veya party-rap denebilecek
hareketli şarkıları da var. Üretimlerine 2010 yılında başlayan
Alem DM'in günümüze kadar yayınladığı beş albümü ve daha
fazlasını doldurmaya yetecek kadar (80 civarında) albüm dışı
parçası bulunmakta.
Aynen,
Alem DM'in 2012'de yayınladığı ilk albümü. Biri remix olmak
üzere toplam 11 parçadan oluşmakta. Albümün bir şarkısında da
(“Birinci Adım”) Alem'e Ruger eşlik etmiş.
1-
“Aynen”
Parçanın,
dinleyicileri rahatça yakalayabilecek bir müziği var, Alem DM de
müziğin ritmine güzel ayak uydurmuş. Sözlerin akıcılığı
(flow) ve rhyme'lar gerçekten etkileyici. İçeriğe gelirsek; parçada hem rap müzikten bahsediliyor, hem piyasa eleştirisi
yapılıyor, hem de didaktik sözlere yer veriliyor. Tüm bu
özellikleriyle tipik bir Alem DM şarkısı olan “Aynen”, çoğu
dinleyici için ilk günkü tazeliğini koruyan bir parça.
10/10
2-
“Para Sendromu”
Hoş
bir beat'e sahip olan şarkı oldukça iyi. İlk verse bir çeşit
ısınma turu gibi, ikinci verse ise gayet vurucu sözler içeriyor.
Alem DM bu kısımda o zamanlar furya hâline gelen battle rap'lerin
küfür ağırlıklı olmasına ve eleştiriden ziyade sataşma
içermesine eleştiri getirmiş. Mesajların doluluğu bir kenara
bırakılırsa sözlere fazla odaklanmadan da dinlemeye müsait bir
şarkı olmuş.
8/10
3-
“Nokta”
Müziği
ve ritmiyle dinleyiciyi yakalayan bir şarkı daha. Kafiyeler kulağa
oldukça dolgun geliyor, seri olmaları dolayısıyla da dinleyiciyi
sürüklüyor. Öte yandan parçanın biraz kirli bir sound'u var,
dolayısıyla dinleyenleri biraz yorabilir. Parçanın kısa
tutulmuş olması bu noktayla bağlantılı olmalı, zira remix
versiyonu daha uzun.
7,5/10
4-
“Son Şansın”
“Son
Şansın” da hareketli olmakla birlikte “Para Sendromu” ve
“Nokta”dan daha yumuşak bir müziğe sahip. Parçada piyasa
eleştirisi ve sosyolojik tespitler yanında melankolik ve dinî
içerikli sözler var; bu açıdan biraz karmaşık bir şarkı olmuş
diyebiliriz. “Para Sendromu”nda battle rap'in kötü örneklerini
eleştiren Alem bu şarkıda da arabesk rap'i ve arabesk rap
dinleyicilerini eleştirmiş. (O zamanlar furya hâline gelen arabesk
rap; rap demeye çok da müsait olmayan, arabesk müziğin yozlaşmış
bir türüydü. Türkçe rap içinde kabul gören olgun arabesk rap
ise başta Yener Çevik ve Ahiyan tarafından icra edilen tarzdır.)
“Son Şansın” isabetli sözler içermekle birlikte -bizce-
albümdeki çoğu şarkının altında kalmış.
6/10
5-
“Her Şey Yolunda”
“Her
Şey Yolunda” parçası da Alem DM'in kimi sosyolojik tespitlerini
ve şikâyetlerini içeriyor. Parçanın adı dile getirilen
olumsuzluklara karşı ironi niteliğinde. Nakarat müziğe ve
verse'lere göre fazla tansiyonlu olmuş, biraz daha alttan
söylenseydi daha iyi olabilirdi. Şarkı, birtakım önemli mesajlar
içermesine karşın albümün zayıf halkası olmuş.
5/10
6-
“Bizim İşimiz Rap”
Beat'i
oldukça hoş olan şarkı albümdeki party rap'lerin en sağlamı
olmuş. Dinleyiciyi rahatça yakalıyor ve parça bitene kadar
bırakmıyor; döngüye alınmaya müsait bir şarkı. Ritmin akışına
uyarak rahat bir edayla söylenen sözlerde mesaj kaygısının geri
plana itilmemiş olması da es geçilmemesi gereken bir özellik. Şu
da var ki ilk verse rahat söyleyiş, ikinci verse ise sosyal
mesajlar açısından öne geçmiş; bu bağlamda bütünleşiklik
açısından “Aynen” şarkısı daha sağlam denebilir.
9/10
7-
“İçindekileri Dök”
Bu
kadar hareketli parçadan sonra -isminin yarattığı beklentiye
uygun olarak- bir melankolik rap'le karşılaşıyoruz. Albümün en
iyi şarkılarından olan “İçindekileri Dök” sağlam duygusal
sözler içeriyor, ritmi de çok güzel. Nakarat ritmik ve tematik
açıdan Sagopa Kajmer'in “Bebeğim Öldü” şarkısının
nakaratıyla benzerlik gösteriyor. “Parçalarım gelip ben'le yol
aldı.” cümlesi de bize Montaigne'in “Ben kitabımı yaptığım
kadar kitabım da beni yaptı.” cümlesini hatırlattı. Melankolik
rap severlerin listelerine girebilecek bir şarkı.
10/10
8-
“Tek Başıma”
Müziği
çok hoş olan “Tek Başıma”, duygusal sözlerin hareketli bir
müziğe de gayet yakışabildiğini gösteren bir parça. Bir önceki
şarkıdan daha hızlı bir ritimde ilerliyor, nakarattaysa coşuyor.
Böyle derin sözlere sahip bir şarkının nakaratı belki biraz
daha sakin bir edayla söylenebilirdi; ama beat'in etkisiyle bu tarz
bir okuma tercih edilmiş olmalı. Şarkıda ele alınan mevzular
biraz daha detaylandırılmaya müsait gibi duruyor, muhabbet biraz
kısa kesilmiş gibi. Alem DM kendisini ifade etmeye çalışmaktan
yorulmuş bir kimliği yansıtmak için böyle bir kurguyu tercih
etmiş olabilir; “Hele bir hisset sesimi” cümlesi bu bağlamda
manidar bir es veriş olmuş.
9/10
9-
“Birinci Adım” (feat. Ruger)
Alem
DM'le Ruger'in beraber kaydettikleri şarkı party rap'in güzel bir
örneği. Müzik dansa ya da arabada dinlemeye elverişli, sözler de
rap sanatıyla ve yaşantısıyla ilgili. Diğer hareketli şarkılarda
sosyal mesajlar da varken bu şarkı rap özelinde gitmiş; bu açıdan
farklı bir çeşnisi var. Nakaratın ortaklaşa söylenmiş olması
güzel bir detay, Ruger'in verse'ü de parçayı uçuşa geçiriyor.
8,5/10
10-
“Mesafe Kalmaz”
Albümdeki
en sert şarkı olan “Mesafe Kalmaz”, gece hayatıyla ve rap
piyasasıyla ilgili eleştirel bir parça. Party rap ile hardcore
rap'in karışımı gibi olan şarkı az da olsa küfür içeriyor.
Önceki parçalarda eleştirilerini daha sakin şekilde dile getirmiş
olan Alem bu parçada sert bir tavır takınmış. Parçanın öne
çıkan yönleri ise müziği ve nakaratı. (Aslında bu parça
albümdeki diğer şarkılardan daha eski. 2011'de single olarak
yayınlanmış, bu albüm için tekrar seslendirilmiş. Bu versiyonun
daha güzel olduğunu belirtelim.)
6/10
11-
“Nokta (ALMX) (Remix)”
Albümlerde
bir veya birden fazla şarkının remix versiyonunun bulunması
bizce güzel bir tercih; “Nokta” şarkısı da remix için
isabetli bir seçim olmuş. Remix'te orijinal versiyondaki kirlilik
yok, gelgelelim bu sefer de beat baskın olduğu için sözlerin
önüne geçmiş. Sondaki saf müzik kısmı ise kulağa hoş
geliyor. Bir şarkının iki versiyonuna farklı puan vermeye gerek
görmüyoruz, aynı puanı vermemiz durumunda da albüm ortalaması
etkilenir. Remix versiyonu puanlama dışı bırakmak en doğrusu.
0/0
Albüm
Ortalaması: 7,9
Alem
DM ilk albümüyle çok iyiye yakın iyi bir ortalama tutturmuş.
Albümde hareketli şarkılara ağırlık verilmiş, ortalamayı
aşağı çeken şarkılar da yine hareketli şarkılardan birkaçı
olmuş. Alem DM ileriki dönemlerinde sanatını geliştirdi ve
Aynen'in de üstüne çıkabilen albümler ortaya koydu.
İleriki albümlerde -Studio Kliniği istisna olmak üzere-
melankolik tarafının bu albüme kıyasla daha ağır bastığını
da ekleyelim. Bununla birlikte Aynen albümü de eskimeyecek
parçalar barındırdığı için değerini korumaya devam ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder