6 Ocak 2021 Çarşamba

ALEM DM - AYNEN ALBÜM ANALİZİ


        Alem DM (Yusuf Emrah Şahin) Türkçe rap'in yetenekli isimlerinden biri. Rapçiliğin yanı sıra beat yapımı ve prodüksiyonla da uğraşıyor. Battle, protest ve melankolik rap'leri haricinde pop-rap veya party-rap denebilecek hareketli şarkıları da var. Üretimlerine 2010 yılında başlayan Alem DM'in günümüze kadar yayınladığı beş albümü ve daha fazlasını doldurmaya yetecek kadar (80 civarında) albüm dışı parçası bulunmakta.

        Aynen, Alem DM'in 2012'de yayınladığı ilk albümü. Biri remix olmak üzere toplam 11 parçadan oluşmakta. Albümün bir şarkısında da (“Birinci Adım”) Alem'e Ruger eşlik etmiş.

        1- “Aynen”

        Parçanın, dinleyicileri rahatça yakalayabilecek bir müziği var, Alem DM de müziğin ritmine güzel ayak uydurmuş. Sözlerin akıcılığı (flow) ve rhyme'lar gerçekten etkileyici. İçeriğe gelirsek; parçada hem rap müzikten bahsediliyor, hem piyasa eleştirisi yapılıyor, hem de didaktik sözlere yer veriliyor. Tüm bu özellikleriyle tipik bir Alem DM şarkısı olan “Aynen”, çoğu dinleyici için ilk günkü tazeliğini koruyan bir parça.
10/10

        2- “Para Sendromu”

        Hoş bir beat'e sahip olan şarkı oldukça iyi. İlk verse bir çeşit ısınma turu gibi, ikinci verse ise gayet vurucu sözler içeriyor. Alem DM bu kısımda o zamanlar furya hâline gelen battle rap'lerin küfür ağırlıklı olmasına ve eleştiriden ziyade sataşma içermesine eleştiri getirmiş. Mesajların doluluğu bir kenara bırakılırsa sözlere fazla odaklanmadan da dinlemeye müsait bir şarkı olmuş.
8/10

        3- “Nokta”

        Müziği ve ritmiyle dinleyiciyi yakalayan bir şarkı daha. Kafiyeler kulağa oldukça dolgun geliyor, seri olmaları dolayısıyla da dinleyiciyi sürüklüyor. Öte yandan parçanın biraz kirli bir sound'u var, dolayısıyla dinleyenleri biraz yorabilir. Parçanın kısa tutulmuş olması bu noktayla bağlantılı olmalı, zira remix versiyonu daha uzun.
7,5/10

        4- “Son Şansın”

        “Son Şansın” da hareketli olmakla birlikte “Para Sendromu” ve “Nokta”dan daha yumuşak bir müziğe sahip. Parçada piyasa eleştirisi ve sosyolojik tespitler yanında melankolik ve dinî içerikli sözler var; bu açıdan biraz karmaşık bir şarkı olmuş diyebiliriz. “Para Sendromu”nda battle rap'in kötü örneklerini eleştiren Alem bu şarkıda da arabesk rap'i ve arabesk rap dinleyicilerini eleştirmiş. (O zamanlar furya hâline gelen arabesk rap; rap demeye çok da müsait olmayan, arabesk müziğin yozlaşmış bir türüydü. Türkçe rap içinde kabul gören olgun arabesk rap ise başta Yener Çevik ve Ahiyan tarafından icra edilen tarzdır.) “Son Şansın” isabetli sözler içermekle birlikte -bizce- albümdeki çoğu şarkının altında kalmış.
6/10

        5- “Her Şey Yolunda”

        “Her Şey Yolunda” parçası da Alem DM'in kimi sosyolojik tespitlerini ve şikâyetlerini içeriyor. Parçanın adı dile getirilen olumsuzluklara karşı ironi niteliğinde. Nakarat müziğe ve verse'lere göre fazla tansiyonlu olmuş, biraz daha alttan söylenseydi daha iyi olabilirdi. Şarkı, birtakım önemli mesajlar içermesine karşın albümün zayıf halkası olmuş.
5/10

        6- “Bizim İşimiz Rap”

        Beat'i oldukça hoş olan şarkı albümdeki party rap'lerin en sağlamı olmuş. Dinleyiciyi rahatça yakalıyor ve parça bitene kadar bırakmıyor; döngüye alınmaya müsait bir şarkı. Ritmin akışına uyarak rahat bir edayla söylenen sözlerde mesaj kaygısının geri plana itilmemiş olması da es geçilmemesi gereken bir özellik. Şu da var ki ilk verse rahat söyleyiş, ikinci verse ise sosyal mesajlar açısından öne geçmiş; bu bağlamda bütünleşiklik açısından “Aynen” şarkısı daha sağlam denebilir.
9/10

        7- “İçindekileri Dök”

        Bu kadar hareketli parçadan sonra -isminin yarattığı beklentiye uygun olarak- bir melankolik rap'le karşılaşıyoruz. Albümün en iyi şarkılarından olan “İçindekileri Dök” sağlam duygusal sözler içeriyor, ritmi de çok güzel. Nakarat ritmik ve tematik açıdan Sagopa Kajmer'in “Bebeğim Öldü” şarkısının nakaratıyla benzerlik gösteriyor. “Parçalarım gelip ben'le yol aldı.” cümlesi de bize Montaigne'in “Ben kitabımı yaptığım kadar kitabım da beni yaptı.” cümlesini hatırlattı. Melankolik rap severlerin listelerine girebilecek bir şarkı.
10/10

        8- “Tek Başıma”

        Müziği çok hoş olan “Tek Başıma”, duygusal sözlerin hareketli bir müziğe de gayet yakışabildiğini gösteren bir parça. Bir önceki şarkıdan daha hızlı bir ritimde ilerliyor, nakarattaysa coşuyor. Böyle derin sözlere sahip bir şarkının nakaratı belki biraz daha sakin bir edayla söylenebilirdi; ama beat'in etkisiyle bu tarz bir okuma tercih edilmiş olmalı. Şarkıda ele alınan mevzular biraz daha detaylandırılmaya müsait gibi duruyor, muhabbet biraz kısa kesilmiş gibi. Alem DM kendisini ifade etmeye çalışmaktan yorulmuş bir kimliği yansıtmak için böyle bir kurguyu tercih etmiş olabilir; “Hele bir hisset sesimi” cümlesi bu bağlamda manidar bir es veriş olmuş.
9/10

        9- “Birinci Adım” (feat. Ruger)

        Alem DM'le Ruger'in beraber kaydettikleri şarkı party rap'in güzel bir örneği. Müzik dansa ya da arabada dinlemeye elverişli, sözler de rap sanatıyla ve yaşantısıyla ilgili. Diğer hareketli şarkılarda sosyal mesajlar da varken bu şarkı rap özelinde gitmiş; bu açıdan farklı bir çeşnisi var. Nakaratın ortaklaşa söylenmiş olması güzel bir detay, Ruger'in verse'ü de parçayı uçuşa geçiriyor.
8,5/10

        10- “Mesafe Kalmaz”

        Albümdeki en sert şarkı olan “Mesafe Kalmaz”, gece hayatıyla ve rap piyasasıyla ilgili eleştirel bir parça. Party rap ile hardcore rap'in karışımı gibi olan şarkı az da olsa küfür içeriyor. Önceki parçalarda eleştirilerini daha sakin şekilde dile getirmiş olan Alem bu parçada sert bir tavır takınmış. Parçanın öne çıkan yönleri ise müziği ve nakaratı. (Aslında bu parça albümdeki diğer şarkılardan daha eski. 2011'de single olarak yayınlanmış, bu albüm için tekrar seslendirilmiş. Bu versiyonun daha güzel olduğunu belirtelim.)
6/10

        11- “Nokta (ALMX) (Remix)”

        Albümlerde bir veya birden fazla şarkının remix versiyonunun bulunması bizce güzel bir tercih; “Nokta” şarkısı da remix için isabetli bir seçim olmuş. Remix'te orijinal versiyondaki kirlilik yok, gelgelelim bu sefer de beat baskın olduğu için sözlerin önüne geçmiş. Sondaki saf müzik kısmı ise kulağa hoş geliyor. Bir şarkının iki versiyonuna farklı puan vermeye gerek görmüyoruz, aynı puanı vermemiz durumunda da albüm ortalaması etkilenir. Remix versiyonu puanlama dışı bırakmak en doğrusu.
0/0

        Albüm Ortalaması: 7,9

        Alem DM ilk albümüyle çok iyiye yakın iyi bir ortalama tutturmuş. Albümde hareketli şarkılara ağırlık verilmiş, ortalamayı aşağı çeken şarkılar da yine hareketli şarkılardan birkaçı olmuş. Alem DM ileriki dönemlerinde sanatını geliştirdi ve Aynen'in de üstüne çıkabilen albümler ortaya koydu. İleriki albümlerde -Studio Kliniği istisna olmak üzere- melankolik tarafının bu albüme kıyasla daha ağır bastığını da ekleyelim. Bununla birlikte Aynen albümü de eskimeyecek parçalar barındırdığı için değerini korumaya devam ediyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder