28 Ağustos 2020 Cuma

SANSAR SALVO - ŞİMDİ SANS ALBÜM ANALİZİ


        Sansar Salvo (Ekincan Arslan) Türk rapinin en tanınan ve en sevilen isimlerinden biri. Hazırlıkları 2014'te başlayan Şimdi Sans isimli albümünü Şubat 2017'de çıkardı. Bu albümün sinyalini daha önce Yakında Sans (Nisan 2016) isimli çalışmasıyla vermişti; bu sebeple albümün ismi “Sans” olarak bekleniyordu. Şimdi Sans, Sansar Salvo'nun deyimiyle şimdiye kadar yapmış olduğu albümlerin en iyisi. Ne var ki albüm birçok kişinin beklentilerini karşılamadı; hatta Sansar'ın yazdığı verse'lerin hiçbirini beğenmediğini söyleyenler bile olmuştu. Altyapıların çok iyi olduğu konusunda ise herkes hemfikirdi. Beğeniye göre eleştirmek ile kaliteye göre eleştirmek elbette farklı şeylerdir; bu ikincisini başarmak da hayli zordur. Böyle bir iddiamız olmamasına karşın mümkün mertebe şarkıları edebî değerlerine göre incelemek amacı taşımaktayız. Haydi başlayalım.

        1- “Şimdi Sans”

        Albümün sözlü introsu mahiyetindeki şarkı. Beati güzel olan şarkının sözleri ritmik açıdan beat'le uyumluysa da sözlerin bir kısmı konuyu dağıtıyor. Bazı yerlerde küfürlü ifadelerin bulunması da şarkının değerini aşağıya çekiyor. Nakarat güzel. “Ritmin üstünde ben ipteyim. Sen kelimeysen ben cümleyim.” gibi ifadelerin yer alması iyi olmuş; ancak sözlerin kalitesi şarkı boyunca aynı kalamıyor. Ayrıca rap şarkıların içeriğinin sadece kendi sanatını övüş olması şarkıların değerlendirmeye 1-0 yenik başlaması demek; ancak lirizm, didaktizm veya battle yönleri kuvvetli şarkıların 9 veya 10 numaralık şarkı olabileceğini düşünüyoruz.
4/10

        2- “Fırtına”

        Albümden önce single olarak sunulan “Hey” sayılmazsa albümün çıkış parçası “Fırtına” idi. Bu parça albüm hakkında beklentileri aşağıya çekti ve olumsuz yorumlar aldı. Verse'lerde ses benzerliklerine dayanan bölümlerin olması anlamın ikinci plana itildiği imajını verdi; gerçekten sözlere odaklanmadan dinlemeye de müsait bir şarkı olmuş; ama tamamen anlamsız sözlerden oluşmuyor. “Uykunu getiren o sütünü bir iç” tarzı sözleriyle gece hayatı eleştirisi içerdiğini düşünebiliriz, zaten klip de bu minvalde çekilmiş. “Beni durduramazlar.” ifadesi Sansar'ın kendine olan güvenini yansıtırken “Yeni Sansi Sans'a merhaba deyin.” cümlesiyle de Sansar Salvo, sanat anlayışında bir değişim olduğunu ve bu parçanın da bu değişimi yansıttığını belirtmiş oluyor. Parçanın sözleri çok üst düzey değil; sözlere yoğunlaşmadan dinleyince hoş bir şarkı. Nakaratın mixi biraz kötü olmuş, ayrıca nakarat kısmının fazla tekrarlanması da pek iyi olmamış. Beat'inse albümdeki diğer beatlere nazaran sönük kaldığını söyleyebiliriz.
5,5/10

        3- “Hedefini Bul”

        Sansar'ın Ceza ile düeti olan “Hedefini Bul” parçası gerçekten başarılı. Müzik ve nakarat üst düzey. Nakaratta laf kalabalığı olmaması ve şarkının ismiyle uyumlu olarak vurucu ifadelerle yazılması iyi olmuş. Sansar'ın sıklıkla kullandığı “biatch”, “aynen” gibi kelimeler bu şarkıya yakışmış. Ceza'nın verse'ünün Sansar'ın yazdığından daha iyi olduğunu belirtelim. Sansar Salvo piyasa eleştirisi yapmak ve örtülü göndermelerde bulunmak yerine “hedef” kelimesini hayati ve felsefi açıdan konu alan bir verse yazmış olsaydı bizce parça 10 numara olabilirdi. Bu hâliyle 10'un biraz gerisinde.
8/10

        4- “Hey”

        Albüm çıkmadan önce sunulan “Hey” parçasının beatinin, çıkış parçası olan “Fırtına”nın beatinden daha iyi olduğunu belirtelim. Önce beat hazırlanıp sonra sözler yazıldığı için Sansar'ın bu beat üzerine yazacağı sözler zaten lirik, didaktik veya felsefi olamazdı. Eğlenceli, dansa yönelik bir beat üzerine eğlenceli ve ritmik sözler yazmış Sansar. EP harici bir albümde bir iki tane bu tarz parça olmasının bir mahsuru yok; ancak sözlerin mesaj vermekten çok ritim amaçlı yazılmış olması pop kültürünü anımsatmakta. Nakaratın sürekli söylenmesi “Fırtına”da rahatsızlık verici iken bu şarkıda dinleyiciyi rahatsız etmiyor; ancak nakaratın “bey-hey-şey” gibi basit kafiyelere dayanması “üst düzey kafiye”siyle övünen Sansar için bir eksi olmuş. Bununla birlikte “Hey”in “Fırtına”dan bir tık üstte olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.
6/10

        5- “404”

        Albümde yer alan hareketli parçalardan biri “404”, Sansar da sözleri ritme güzel uydurmuş. Dediğimiz gibi ritmin anlamın önüne geçmesi bir olumsuzluk yaratabiliyor; ayrıca bu parçada konunun dağılarak ilerlediğini görüyoruz. Elbette bir albümde her parça üst düzey olmak zorunda değil; anlamdan çok ritmi ön plana çıkaran birkaç şarkıya da rapte yer verilebilmekte. Albümde çok parça olduğu için bazıları hareketli planlanmış ve kötü bir seçim de olmamış. Albümde yer alan hareketli sololar içerisinde “404” nispeten iyi bir parça.
7/10

        6- “Öğretecek Zaman”

        Sansar'ın Ogün Sanlısoy'la düeti olan parça bizce orta seviye bir parça olmuş. Ogün Sanlısoy düeti için uygun bir konu seçilmiş diyebiliriz. Müziğin de rock tarzında yapılması albüme çeşitlilik katmış. Sansar'ın kafiyeleri başarılıysa da ilk verse'te bazı kelimeleri tekrar kafiye olarak kullanması pek iyi olmamış. Sansar Salvo'nun birçok takipçisi “Eski Sansar nerede?” “Biz açıp eski parçaları dinleyelim.” gibi yorumlar yapmaktalar, Sansar da bu parçada onlara yanıt vermek istemiş; bu bakımdan yapılması gerekli olan bir parçaydı.
6,5/10

        7- “Nedense”

        “Nedense” parçası tartışmasız olarak albümün en iyi şarkılarından. Sansar Salvo melankolik tarzdaki rapi de başarıyla icra ettiğinin örneğini vermiş oluyor bu parçayla. Parça yatıştırıcı bir müziğe sahip, yolda dinlemek için uygun. Verse'ler de nakarat da güzel olmuş; duygu ve düşünceler güzel aktarılmış. Ayrıca bu parçanın diğer düetlerden bir farkı var: Diğer düetlerde sözler ortaklaşa yazılmış iken bu parçanın sözleri sadece Sansar'ın imzasını taşıyor. Bu da demek oluyor ki “Nedense”yi Sansar tek başına seslendirmiş olsaydı albümün en iyi solo parçası olacaktı.
10/10

        8- “Artık Herkes Belki de”

        Sansar Salvo ve Aydilge'nin çok iyi uyum sağladıkları bir düet parça olan “Artık Herkes Belki de” gerçekten üst düzey bir şarkı. Dinleyiciler verse'leri dikkatle dinlerlerse “Eski Sansar”, “Eski Sansar” diye aradıkları adamı bulabilirler. Nakarat da gerçekten güzel olmuş. Düet parçalarda nakaratların çok iyi olması parçaları düet yapılan sanatçıların yukarıya taşıdıkları algısını oluşturabilir -hatta bazılarında bu algı oluşmuş-; ancak üst düzey şarkılarda Sansar'ın verse'leri de üst düzey bizce. Öte yandan “Artık Herkes Belki de” parçasının ismi pek oturmamış denebilir; “Problemler Çözümsüz” veya “Kayboldum” olsa belki daha isabetli olabilirdi.
8,5/10

        9- “Çeşitli Talepler”

        Sansar Salvo'nun Orçun Sünear'la düeti olan parça alışılmış rap tarzından değişik bir parça olmuş. Beat yabancı filmlerin romantik sahnelerinde veya entrika sahnelerinde kullanılan müziklere benziyor, Sansar ve Orçun Sünear da bu müziğe çok uygun sözler yazmışlar; ama sözler kalite açısından çok üst düzey değil. Şarkı bu hâliyle kimi dinleyicinin hoşuna gidebilir, kimisinin de gitmeyebilir. Rapte didaktik, lirik açıdan kuvvetli veya sert içeriklere alışkın olan ve bu tarz rapleri sevenler tarafından yadırganabilecek bir parça olmuş; ancak albüme çeşitlilik katıyor. Sansar Salvo da bu albümde farklı farklı beğenilere hitap etmek istediğini belirtmişti.
5/10

        10- “Kalbimi Koydum Ortaya”

        Tartışmasız olarak albümün en iyi şarkılarından. Hem Yasemin Mori'nin hem de Sansar Salvo'nun yazdığı kısımlar çok başarılı. Parça, Sansar'ın duygusal müzik üzerine içini döktüğü bir şarkı olmuş. Şarkının girişindeki “Sorun olmaz albümüm fazla dinlenmezse” sözleri Sansar'ın kendisini destekleyenlerin azalmasına üzüldüğünü gösteriyor, ancak ödün vermeyeceği ve kendi doğrularıyla hareket edeceği mesajını veriyor. Zaten bu tavrını hiç bozmamış olması Sansar'ın aslında değişmediğini gösteriyor.
10/10

        11- “Kaz Dağları”

        “Kaz Dağları” parçasının müziği albümdeki müziklerin en güzellerinden. Yatıştırıcı bir müzik ve Sansar da sakin bir tavırla söylemiş. Şarkının başlarında şu sözler yer alıyor:

Tek odalı bir rezidansın içindeyim.
Hangi filmdeyim? Hayat film değil.
Savaş kolay değil beynimizle,
Beynimizden es veren hataların yarattığı sonuçlarıyla.
MC'ler mikrofonda lirikten kılıçlarıyla,
Kadınlar kuluçlarıyla, düşmanlar amaçlarıyla...
Dost da düşmanın yanında.

        Dinleyici, şarkının bu minvalde sözlerle devam etmesini bekliyor (en azından biz bekledik); ancak Sansar Salvo rap sanatıyla ilgili sözlere geçiyor. Arada ritmik açıdan güzel olan bir nakarat var; ikinci verse'te ise Sansar “Albümümün ciddi kısmı: Sana güzel salladım.” diyerek büyük ihtimalle Norm Ender'e sesleniyor, bu kısımda da sakin bir tavrı var. Sanki bu kısımda da dönerek, yapıp ettiklerine bakıyor ve sakince tespitlerde bulunuyor. Bizce şarkı baştaki ifadelere benzer sözlerle ilerleseydi ortaya daha iyi bir şarkı çıkardı; ama bu hâliyle de pek çok kişinin beğenisini toplamış tabii.
7/10

        12- “Kolay Para”

        Albümün şüphesiz en iyilerinden ve bizce albümün en iyi solo şarkısı. Hem müzik hem verse'ler hem de nakarat gerçekten çok iyi. Sansar ele aldığı konuyu güzel ve akıcı bir şekilde işlemiş.

        Herkes “Hey”, “Fırtına” ve “Acı Kahpe” gibi şarkılara bakarak albüm hakkında genel kanılara vardı ve diğer parçalar da bu yerleşmiş kanılarla dinlenince bizce şarkıların gerçek kalitesi anlaşılamadı. Sansar'a “Lirik ve nakaratlardaki söz kaliten eskiye göre düşmüş.”, “Bazı sözlerin anlaşılmıyor.” gibi eleştiriler yöneltildi. Bu noktaların Şimdi Sans'taki birkaç şarkı için geçerli olduğunu inkâr etmiyoruz; ancak bu durumlarla her şarkıda karşılaşılmıyor. “Kolay Para” şarkısı bu ve benzeri tümevarımların yanlışlığına en kuvvetli şekilde delil oluşturabilecek parçalardan biri.
10/10

        13- “Yanlışlarımın Ortasında”

        Ege Çubukçu'nun renk kattığı parçanın albümün en iyi şarkıları arasında olduğunu düşünüyoruz. Beat eğlenceli. İlk verse Sansar Salvo'nun albümdeki en iyi verse'lerinden biri olmuş; parça da Sansar'ın hayat karşısındaki konumunu sorguladığı bir parça. Ege Çubukçu konu olarak Sansar'dan biraz farklılık gösteriyor, daha çok beat'e bağlı kalarak sözler yazmış, öte yandan o da “Gökyüzünün altında hayat değil adil” gibi fikrî ağırlığı olan sözler de kullanmış. Parçanın sonundaysa “Yazan mı yazdıran mı psikopat, ha?!” diyerek Sansar'ı selamlamış.

        Sansar Salvo'dan sürekli melankolik veya öfkeli işler bekleniyor ve bu tarzlarda olmayan parçalar çoğu dinleyici tarafından beğenilmiyor. Hâlbuki Sansar böyle eğlenceli bir beat'te de kendi melankolik ruh hâlini yansıtmayı başarmış ve “İçimdeki nefret aynı” diyerek bunu belirtmiş.
9/10

        14- “Süvari”

        Sansar Salvo ve Server Uraz'ın düeti oldukça güzel bir parça. Albümün sert parçalarından biri olan “Süvari”nin ilk verse'ünde Sansar'ın başarılı flow'u, ikici verse'te de Server Uraz'ın başarılı rhyme'ları dinleyiciye güzel anlar yaşatıyor. Nakarat da güzel; sözlerle müziğin uyumuna da diyecek yok.
8,5/10

        15- “Vah Vah”

        Sansar Salvo ve Ayben'in düeti albümün hareketli parçalarından. Sansar'ın rhyme'ı, Ayben'inse flow'u kuvvetli olmuş. İkinci verse'ten sonra nakaratın neredeyse bir dakika boyunca tekrarlanması ise iyi olmamış bizce.
6/10

        16- “Şansı Zorlama”

        Sansar Salvo, Anıl Piyancı ve Kamufle'nin ortaklaşa kaydettiği parça belirtmek zorundayız ki albümün en kötü şarkısı olmuş. Beat ile sözlerin ritmi gerçekten uyumlu; ama sözler dinleyiciyi pek yakalayamıyor. Sadece Kamufle -biraz melankolik sözler söylediği için olacak- dinleyenlerce beğenilmiş. Anıl'ın nakaratı iyi denebilir, verse'ü de kendi tarzında orta seviye bir verse. Sansar “Şansı zorlama, Sans'ı zorlama” diye kelime oyunu yaptığı pek de iyi olmayan bir nakarat yazmış; verse'ünde küfür kullanması iyi olmamış. Şarkının biraz uzun olması da dinleyiciyi sıkıyor. Parçayı eğlenmek için kaydetmişler gibi.
3,5 / 10

        17- “What's Up”

        Albümün en sade beat'i “What's Up” şarkısına ait, belki de bu sebeple Sansar bu şarkıda auto tune kullanmış. Albümde auto tune kullanılmış olmasına olumsuz tepkiler gelmişti; ama sadece bir iki şarkıda kullanılmış. Biz bu şarkıda kullanımını isabetli bulduk; belki hem auto tune'lu hem auto tune'suz versiyon yayınlanabilirdi ama bizce bu hâliyle de güzel. Parça sadece beat yönünden değil, nakaratsız olması yönünden de sade bir şarkı olmuş. Bu yönleriyle de albüme farklı bir tat katmış. Sansar “N'aber” lafını “Şimdi Sans” ve “Acı Kahpe” şarkılarında Türkçe kullanırken bu şarkıda da İngilizce olarak kullanmış; tam olarak neye gönderme olduğunu anlayamadık. (Galiba Norm'a.)
6,5/10

        18- “Acı Kahpe”

        Snippet yayınlandığı zaman “Acı Kahpe”nin yadırganacağı belliydi ve şarkı yayınlanınca da -özellikle nakarat- dinleyenlerin birçoğunun hoşuna gitmemişti. Şarkı kimi dinleyicinin favori parçası olmuşken kimi dinleyici tarafından da hiç beğenilmedi. Nakaratta basit bir kafiye amacı güdüldüğü düşünüldü. Bizce nakaratın vermek istediği bir mesaj var, şöyle ki:

        Kahve-kahpe” kelimelerinin benzerliğine yapılan göndermelerle daha önce de karşılaşanlar olabilir; örneğin Kahperengi ismiyle bir kitap yayınlanmıştı. Sansar Salvo da “Acı kahve” kelimesine benzeterek oluşturduğu “Acı kahpe” kelimesiyle -zihniyet anlamında- kahpeliğin hem kişinin kendisi hem de çevresi için acı/acınacak bir durum olduğuna gönderme yapmış olmakta. “Bana acı kahve, sana sütlü kahve” derken de kendisinin acılara duyarlı olduğunu, kahpe zihniyetli kimselerin ise acılardan etkilenmediklerini, acıları umursamadıklarını belirtmiş oluyor. “Sana acı kahve sana sütlü kahve” derken de bu kimselerin gözleri önündeki olumsuzlukları basitçe algıladıklarını ve başkalarının yaşadığı acıların onlara masal gibi, film gibi geldiğini söylüyor, yani acı kahve de onlara işlemiyor. “Sabah sütlü kahve zaten acı kahpe” derken de bu kimselerin rahatlarına, keyiflerine düşkün olduklarına gönderme yapılıyor. Biz nakaratın verdiği mesajı doğru algıladıysak bu kısımla Ceza'nın “Ben Ağlamazken” parçası arasında fikrî açıdan paralellik olduğunu söyleyebiliriz.

        Şarkıda yadırganabilecek bir ifade de “Kafasına hava basıp, basamağı imzaladı” dizesiydi. Burada da, bir şeyler başaran bir kişinin, yaptığı işi gereğinden fazla övmesine gönderme var diyebiliriz. Söz konusu kişinin “basamağı imzalama”sı, başarı merdiveninde o basamağa kadar çıkan ilk kişinin kendisi olduğuna ve ondan sonra bu basamağa çıkabilecek kimse olmadığına inandığını gösteriyor. “Kafasına hava basmak” da, bu davranışının mantıksızlığına dayanarak, o kişinin mantıklı düşünemeyen ve kibirli biri olduğuna gönderme. (Buradaki eleştiri belli bir kişiyi de hedef alıyor olabilir, söz konusu davranış modelini de.)

        Parçanın müziği gerçekten güzel. Verse'lerin orta düzey olduğunu söyleyebiliriz. Verse'lerin orta düzey iken üç tane olması da dinleyiciyi yorabilir. Önemli mesajların verildiği kısımlar var, ama aralarda yer alan “Kafan iki kere eleştirsin keko. Full homo düzlemi ve de koko. Ya mokoko? He mokoko.” gibi kısımlar çoğunlukla ahenk sağlamak için yazılmış sözler gibi duruyor; ince anlamları varsa da yazarı bilir. Protest göndermeler güzel ama birbirlerinden biraz kopuklar gibi.
7/10

        19- “Sorun Yok”

        Sansar ve Buura'nın düeti olan “Sorun Yok” parçası hareketli bir parça. Sansar'ın sesine auto tune eklenmiş, Buura'nın sesi ise tamamen auto tune. Bu durumun şarkıya yakıştığını belirtelim. Sansar'ın flex yapması albüme çeşitlilik katmış, bununla beraber Buura'nın verse'ündeki sözler daha ön plana çıkıyor. Altyapının biraz kirli olduğunu düşünüyoruz; gitar sesleri daha kısık düzeyde olsa veya hiç olmasaydı belki daha iyi olurdu, bu şekilde kulağı yoran bir şarkı olmuş.
6,5/10

        20- “Kendime Not Part.2”

        Sansar Salvo 24. Şarjör albümünde “Kendime Not” isimli bir parçaya yer vermişti; bu kez de o parçanın devamı niteliğinde bir parça yapmış ve albümünün son parçası olarak yerleştirmeyi uygun bulmuş. Parça albümün en güzel altyapılarından birine sahip. Sözlerde kimi zaman anlam, kimi zaman da ritim ön plana çıkıyor; ama biz anlamın ön plana çıkmasını yeğliyoruz -özellikle de bu tür melankolik parçalarda-. “Kendime Not” parçasında baştan sona anlam, duygu ve düşünce ön plandaydı, ikinci partta ise çalkantılar var bizce; bu da iki şarkı arasında bir tür kopukluk yaratıyor. “Bazen küfret, bazen zekâ / Sana yapılanları unutma” gibi öğüde yönelik kısımlar bu şarkının ilk partla bağlantısını kuruyor. Şarkı dinleyiciyi yakalayabilen, arada açıp dinlenebilecek türden bir şarkı.
7/10

        Albüm Ortalaması: 7,075 ~ 7

        20 parçalık bir albüm için 7 gayet iyi bir sonuç. Albüm ortalamasını aşağı çeken şarkıları bir kenara, sağlam şarkıları bir kenara koyarsak elimizde iki liste oluşur -7 ve üzeri puan alanlarla 7'den az puan alanlar-. 7'den az puan verdiğimiz 9 şarkının (5 düet, 4 solo) ortalama puanı 5,5 oluyor. 7 ve üzeri puan alan 11 parça da (6 düet, 5 solo) ortalamada yaklaşık 8,35 puana ulaşıyor. İncelememiz sonrasında diyebiliriz ki orta düzey parçaların çok sayıda olması, albümün esas değerinin altında algılanmasına yol açmış. Sansar sadece 10-12 sağlam şarkılık bir albüm çıkarsaydı yapılan olumsuz eleştiriler daha az olabilirdi. Albüm değişik beğenilere hitap ettiği için gerçekten güzel; 7 puan da bu riskin alındığı bir albüm için iyi bir puan.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder